Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο της ελληνικής κρατικής ενίσχυσης ύψους 111,7 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό τη στήριξη της Motor Oil για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για το έργο που εντάσσεται στη στρατηγική Blue Med, υπό την ομπρέλα της οποίας περιλαμβάνεται η δημιουργία Μικρής Κοιλάδας Υδρογόνου «TRIERES», με σημείο αναφοράς το Διυλιστήριο της Motor Oil στην Κόρινθο.
Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται η δημιουργία ενός οικοσυστήματος υδρογόνου στην Ελλάδα, διασυνδέοντας τη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου δυναμικότητας 50 MW στο διυλιστήριο που αναπτύσσει εκεί η εταιρεία στο πλαίσιο του έργου EPHYRA, με δυνητικούς off-takers επιχειρήσεις, τεχνολογικούς παρόχους, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα και οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η χρηματοδότηση που ανακοινώθηκε χθες, επί της ουσίας καλύπτει τις χρηματοδοτικές ανάγκες του έργου EPHYRA και αναβαθμίζει την δυναμικότητα του ηλεκτρολύτη στη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου, η οποία προγραμματίζεται να ξεκινήσει το 2026. Όπως τονίζει η εταιρεία «η εν λόγω ενίσχυση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση του φιλόδοξου έργου της Motor Oil «Πράσινο Υδρογόνο» που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εγκατάσταση στο Διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων ενός ολοκληρωμένου συστήματος ηλεκτρόλυσης, με μέγιστη δυναμικότητα 7.500 τόνους υδρογόνου ανά έτος (από τους ήδη 4.500 τόνους, μέσω του ευρωπαϊκού έργου EPHYRA) το οποίο θα τροφοδοτείται με ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, καθώς και των σχετικών απαιτούμενων περιφερειακών υποδομών».
Αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο του σχεδιασμού της Motor Oil προβλέπεται πως από το 2028 θα ξεκινήσει η παραγωγή «μπλε» υδρογόνου στο διυλιστήριο με «πρώτη ύλη» φυσικό αέριο και δέσμευση του CO2, μέσω του project IRIS.
Η μονάδα υδρογόνου της Hellenic Hydrogen
Ήδη, Motor Oil και ΔΕΗ μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen έχουν βάλει τις βάσεις για τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου, στο Αμύνταιο, με τη δυναμικότητα της μονάδας να είναι της τάξης των 50 MW σε πρώτη φάση. Όπως αναφέραμε πρόσφατα στο energygame.gr, προχωρά η αδειοδοτική ωρίμανση του έργου, ενώ ήδη έχει κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Πιο σημαντικός χαρακτηρίζεται ο τεχνικός σχεδιασμός που εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Από κει και πέρα οι προσπάθειες εστιάζονται στην αναζήτηση πόρων τόσο σε ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά και μέσω των προσκλήσεων που εκδίδονται για τις περιοχές απολιγνιτοποίησης (Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης), με σκοπό τη χρηματοδότηση του έργου που θα υποστηριχθεί και με ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Υπενθυμίζεται πως η Hellenic Hydrogen ανήκει κατά 51% στη Motor Oil και κατά 49% στη ΔΕΗ.
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως βασικό συστατικό στοιχείο για την ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου είναι το ρυθμιστικό πλαίσιο. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, «χωρίς βασικές αρχές δεν μπορεί να φτιαχτεί επενδυτικό πλάνο». Η ψήφιση του έχει δρομολογηθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και αναμένεται να γίνει το επόμενο διάστημα. Όπως είχε αναφέρει ο γενικός γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών ΥΠΕΝ Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης στο πλαίσιο του 14ου Athens Energy Forum, η στρατηγική του ΥΠΕΝ για το υδρογόνο είναι μετρημένη, με στοχευμένες επιδοτήσεις για μικρής κλίμακας παραγωγή, ώστε η χώρα να είναι παρούσα σε μια αναδυόμενη αγορά, που ενδέχεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στο μέλλον. Αξίζει να σημειωθεί πως εξελίξεις αναμένονται και στο επίπεδο των υποδομών με το έργο “Dedicated H2 Backbone”, που «τρέχει» στην Ελλάδα ο ΔΕΣΦΑ. Αφορά την κατασκευή αγωγού για τη μεταφορά υδρογόνου, συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία.
Διαβάστε ακόμη