Στις “ράγες” έχει μπει το σχέδιο των Motor Oil και ΔΕΗ μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen για τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου, στο Αμύνταιο, με τη δυναμικότητα της μονάδας να είναι της τάξης των 50 MW σε πρώτη φάση. Σύμφωνα με πληροφορίες, προχωρά η αδειοδοτική ωρίμανση του έργου, ενώ ήδη έχει κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Πιο σημαντικός χαρακτηρίζεται ο τεχνικός σχεδιασμός που εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Από κει και πέρα οι προσπάθειες εστιάζονται στην αναζήτηση πόρων τόσο σε ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά και μέσω των προσκλήσεων που εκδίδονται για τις περιοχές απολιγνιτοποίησης (Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης), με σκοπό τη χρηματοδότηση του έργου που θα υποστηριχθεί και με ίδια κεφάλαια της εταιρείας.
Υπενθυμίζεται πως η Hellenic Hydrogen ανήκει κατά 51% στη Motor Oil και κατά 49% στη ΔΕΗ. Εκτιμάται πως το υδρογόνο που θα παράγεται από τη μονάδα θα καταναλώνεται από τη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) της ΔΕΗ που θα εγκατασταθεί στην Καρδιά και θα τροφοδοτεί το δίκτυο τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας. Το έργο προϋπολογισμού ύψους περίπου 80 εκατ. ευρώ αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το τέλος του 2026. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, στόχος της μονάδας παραγωγής υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία είναι να προσελκύσει επιχειρήσεις, οι οποίες θα καλύπτουν μέρος των ενεργειακών τους αναγκών με υδρογόνο. Στόχος επίσης είναι το όλο εγχείρημα να ολοκληρωθεί σε φάσεις, με προοπτική στο μέλλον η συγκεκριμένη μονάδα να αυξήσει τη δυναμικότητά της στα 200 MW.
Το ισπανικό μοντέλο για το υδρογόνο και η Ελλάδα
Την ίδια ώρα, παραμένει το ενδιαφέρον πανευρωπαϊκά σε σχέση με την αξιοποίηση του υδρογόνου. Στην Ισπανία, ο πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ, επιβεβαίωσε χθες τη δέσμευση της κυβέρνησης της Μαδρίτης για το πράσινο υδρογόνο. Ο Σάντσεθ ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για επένδυση 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη πράσινων κόμβων υδρογόνου σε ολόκληρη την Ισπανία. Στόχος της Ε.Ε. είναι να παράγονται 10 εκατομμύρια τόνοι ανανεώσιμου υδρογόνου και να εισάγονται άλλοι 10 εκατομμύρια τόνοι, έως το 2030, με την Ισπανία να είναι σε θέση, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της ισπανικής κυβέρνησης να καλύψει το 20% της ευρωπαϊκής ζήτησης.
Πηγές της αγοράς μεταφέρουν στο energygame.gr πως οι εξελίξεις στις ΗΠΑ δεν αναμένεται να επηρεάσουν τα έργα τα οποία έχουν δρομολογηθεί, πόσο μάλλον όταν η παραγωγή υδρογόνου θα καλύπτει τη σταθερή κατανάλωση μιας περιοχής. Αυτό βέβαια που απομένει να γίνει, όπως διευκρινίζουν, είναι να αποσαφηνιστεί το ρυθμιστικό πλαίσιο για να προχωρήσουν και αντίστοιχες επενδύσεις στη χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό εξελίξεις αναμένονται στο σκέλος των υποδομών για τη μεταφορά υδρογόνου. Ένα από αυτά είναι το έργο «Dedicated H2 Backbone», που αναπτύσσει ο ΔΕΣΦΑ και αφορά την κατασκευή αγωγού για τη μεταφορά υδρογόνου, συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία.
Πρόσφατα, ολοκληρώθηκε το Market Test που «έτρεχαν» ο ΔΕΣΦΑ και ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας Bulgartransgaz στο οποίο εκδήλωσαν ενδιαφέρον και γερμανικές εταιρείες. Παράλληλα, προχωρούν οι εργασίες του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας που θα έχει τη δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου. Το υπουργείο Ενέργειας, όπως έχουμε αναφέρει, προετοιμάζει μια συνολική νομοθετική ρύθμιση, που θα ξετυλίγει το κουβάρι σε σχέση με την αδειοδοτική διαδικασία των έργων. Σε αυτό το νομοθετικό πλαίσιο που θα είναι έτοιμο, το επόμενο διάστημα, θα περιγράφεται η σειρά ενεργειών: ποιος θα είναι ο regulator, ποιος έχει το δικαίωμα να κάνει τη μεταφορά υδρογόνου με αγωγούς.
Διαβάστε ακόμη