Το υδρογόνο, όταν παράγεται με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έχει από καιρό προαναγγελθεί ως το καύσιμο του αύριο, ειδικά για τις μεταφορές, ωστόσο εξακολουθεί να παραμένει ένα όραμα και όχι μια ευρέως διαδεδομένη πραγματικότητα. Παρόμοια με τις προηγούμενες ενεργειακές λύσεις που απέτυχαν να εκπληρώσουν τις προσδοκίες, όπως η αιθανόλη, έτσι και το υδρογόνο φαίνεται να δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις υπεραισιόδοξες προβλέψεις.

Ενώ ορισμένοι επικριτές επισημαίνουν ότι τα οχήματα που κινούνται με υδρογόνο αποτελούν ένα ακόμη αποτυχημένο εγχείρημα, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως στην Ασία, αρνούνται να εγκαταλείψουν τις επενδύσεις τους στην τεχνολογία του βιώσιμου αυτού καύσιμου. Ειδικότερα, ο  όμιλος Hyundai Motor Group της Νότιας Κορέας έχει διαθέσει ένα σημαντικό ποσό ύψους 16,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για έργα υδρογόνου, εστιάζοντας σε προϊόντα επόμενης γενιάς και στις υποδομές που απαιτούνται για την υποστήριξή τους, αναφέρουν οι Financial Times. Επιπλέον, η Toyota, ο γίγαντας της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, επενδύει επίσης στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου για πάνω από τρεις δεκαετίες και παραμένει προσηλωμένη στα αυτοκίνητα που κινούνται με υδρογόνο παρά τις προκλήσεις.

Τα εμπόδια στην υιοθέτηση οχημάτων με καύσιμο υδρογόνο

Ωστόσο, παρά τις τολμηρές αυτές επενδύσεις, η πραγματικότητα των αυτοκινήτων υδρογόνου δεν ήταν τόσο ελπιδοφόρα όσο αναμενόταν. Το Toyota Mirai και το Hyundai Nexo -δύο από τα πιο γνωστά οχήματα που κινούνται με υδρογόνο- αντιμετώπισαν δυσκολίες στο να κερδίσουν έδαφος στην αγορά, με την Toyota να έχει πουλήσει μόλις 27.500 αυτοκίνητα υδρογόνου σε μια δεκαετία, γεγονός που ωχριά σε σύγκριση με τα 17 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα που πωλήθηκαν μόνο πέρυσι. Επιπλέον, οι πωλήσεις των οχημάτων κυψελών καυσίμου υδρογόνου της Hyundai έχουν μειωθεί, με πτώση 43% το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Όπως και σε πολλές άλλες πράσινες τεχνολογίες, ένα από τα κύρια εμπόδια για τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι το κόστος, καθώς το καύσιμο υδρογόνο παραμένει σημαντικά ακριβότερο από την παραδοσιακή βενζίνη ή το ντίζελ, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου η τιμή του υδρογόνου έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ. Στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα, το μέσο κόστος του καυσίμου υδρογόνου έφτασε τα 34,55 δολάρια ανά κιλό τον Οκτώβριο. Για να γίνει πιο κατανοητή η διαφορά του κόστους, σκεφτείτε ότι το υδρογόνο πρέπει να τιμολογείται περίπου 10,80 δολάρια ανά χιλιόγραμμο για να ισοδυναμεί με το κόστος του ντίζελ ανά μίλι για ένα μοντέλο Hyundai Nexo, το οποίο διανύει 60 μίλια ανά χιλιόγραμμο υδρογόνου. Εκτός από αυτές τις οικονομικές προκλήσεις, πολιτικοί παράγοντες έχουν επίσης δημιουργήσει εμπόδια. Για παράδειγμα, την πρώτη ημέρα της επιστροφής του ως πρόεδρος των ΗΠΑ, ο Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε διαταγές για την αναστολή της ομοσπονδιακής χρηματοδότησης για έργα υδρογόνου, εν αναμονή επανεξέτασης.

Το υδρογόνο γνωρίζει άνθηση σε Ασία και Ευρώπη

Ωστόσο, ενώ τα επιβατικά αυτοκίνητα υδρογόνου μπορεί να δυσκολεύονται, υπάρχουν ενδείξεις ότι το υδρογόνο κερδίζει έδαφος σε άλλους τομείς, ιδίως στην Ευρώπη και την Ασία. Τα λεωφορεία με υδρογόνο, για παράδειγμα, γίνονται όλο και πιο διαδεδομένα, με τις πωλήσεις βαρέων οχημάτων μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη να αυξάνονται κατά 54% το πρώτο εξάμηνο του 2024. Στην Κίνα, οι πωλήσεις εμπορικών οχημάτων κυψελών καυσίμου υδρογόνου αυξήθηκαν κατά σχεδόν 30% τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους.

Πιο συγκεκριμένα στην Ασία, η υποδομή ανεφοδιασμού υδρογόνου επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς, όπου η Κίνα, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα αποτελούν τις μεγαλύτερες αγορές για σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου. Οι τιμές του υδρογόνου είναι επίσης σημαντικά χαμηλότερες σε αυτή την περιοχή, με τις τιμές στη Νότια Κορέα να κυμαίνονται γύρω στα 7 δολάρια ανά χιλιόγραμμο. Αυτό καθιστά το υδρογόνο μια πιο βιώσιμη επιλογή για εμπορική χρήση σε αυτές τις αγορές, συμπληρώνοντας τον αναπτυσσόμενο τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα πλεονεκτήματα του υδρογόνου στην εμπορική χρήση είναι προφανή. Οι γρήγοροι χρόνοι ανεφοδιασμού και οι ελαφριές ιδιότητές του το καθιστούν ιδανικό για κλάδους όπως οι μεταφορές μεγάλων αποστάσεων με φορτηγά, η ναυτιλία και τα βαρέα μηχανήματα. Επιπλέον, σε αντίθεση με τα οχήματα που λειτουργούν με μπαταρίες, τα οχήματα υδρογόνου επηρεάζονται λιγότερο από τις χαμηλές θερμοκρασίες, γεγονός που τα καθιστά πιο αξιόπιστα σε συνθήκες παγετού.

Διαβάστε ακόμη