Στην κατασκευή του ισχυρότερου υδροηλεκτρικού σταθμού στον κόσμο στα Ιμαλάια προχωρά η Κίνα. Η κυβέρνηση θέλει να κατασκευάσει ένα φράγμα απευθείας στα σύνορα με την Ινδία και έχει πλέον εκδώσει την άδεια κατασκευής, όπως αναφέρει το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua.

Εκεί, στην περιοχή του Θιβέτ, ο ποταμός Yarlung Tsangpo ρέει μέσα από το βαθύτερο φαράγγι στον κόσμο, χάνοντας χιλιάδες μέτρα ύψος σε λίγα μόλις χιλιόμετρα – θεωρητικά ιδανικές συνθήκες για ένα υδροηλεκτρικό εργοστάσιο.

Ωστόσο, η πορεία του ποταμού είναι δύσκολα προσβάσιμη και οι υποδομές στην περιοχή είναι αραιές. Στην περιοχή Medog, όπου πρόκειται να κατασκευαστεί το φράγμα, ζουν σήμερα μόλις 15.000 άνθρωποι. Υπάρχει μόνο ένας ασφαλτοστρωμένος δρόμος εκεί από το 2013.

Ωστόσο, οι δυνατότητες είναι τεράστιες: με ισχύ έως και 60 γιγαβάτ, ο σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα είναι περίπου τρεις φορές πιο ισχυρός από το σημερινό υπ’ αριθμόν ένα φράγμα στον κόσμο, το φράγμα των Τριών Φαραγγιών στην κεντρική Κίνα. Ο σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον Γιανγκτσέ παράγει ηλεκτρική ενέργεια για εκατομμύρια νοικοκυριά από το 2008.

Το Xinhua γράφει επίσης για ένα σημαντικό βήμα προς μια κλιματικά ουδέτερη παροχή ενέργειας και νέες θέσεις εργασίας στο Θιβέτ. Το σχέδιο έγινε για πρώτη φορά γνωστό στο ευρύτερο κοινό το 2021, όταν η κεντρική κυβέρνηση στο Πεκίνο ανακοίνωσε την κατασκευή ως στόχο του πενταετούς σχεδίου της.

Η Ινδία και το Μπαγκλαντές φοβούνται τεράστιες συνέπειες

Αλλά η κατασκευή του γιγαντιαίου φράγματος θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες – για τους κατοίκους της περιοχής και, κυρίως, για εκείνους που ζουν μακρύτερα κατά μήκος του ποταμού.

Και αυτό γιατί τα σύνορα με την Ινδία είναι μόλις λίγα χιλιόμετρα προς την κάτω πλευρά. Από εκεί, ο ποταμός ονομάζεται Βραχμαπούτρα και ρέει μέσω της πρωτεύουσας του Μπαγκλαντές, Ντάκα, στον Γάγγη και τελικά στον Ινδικό Ωκεανό.

Ο ποταμός παρέχει σε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους πρόσβαση στο νερό – και συνεπώς στη γεωργία, την αλιεία και τις μεταφορές. Ο ποταμός αποτελεί πηγή πόσιμου νερού, ιδίως στο βόρειο τμήμα του, πριν τα βιομηχανικά λύματα και τα σκουπίδια υποβαθμίσουν την ποιότητα του νερού.

Η Ινδία και το Μπαγκλαντές έχουν ήδη εκφράσει ανησυχίες για το θέμα αυτό. Οι σχέσεις μεταξύ του Πεκίνου και του Νέου Δελχί είναι ήδη τεταμένες όταν πρόκειται για θέματα που αφορούν τη συνοριακή περιοχή.

Η Κίνα διεκδικεί τμήματα του ινδικού κρατιδίου Αρουνατσάλ Πραντές για τον εαυτό της και στρατιώτες και από τις δύο πλευρές πυροβολούν ο ένας τον άλλον επανειλημμένα εδώ και δεκαετίες.

Η Ινδία φοβάται τώρα ότι το νερό που έχει φραγεί θα δώσει στην Κίνα νέο μοχλό πίεσης για απειλές και θα μπορούσε να προκαλέσει πλημμύρες σε περίπτωση σύγκρουσης. Σε απάντηση, η κυβέρνηση της Ινδίας έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα κατασκευάσει το δικό της φράγμα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Κίνα παρεμβαίνει στην πορεία ενός ποταμού στο Θιβέτ, αλλά τα προηγούμενα φράγματα για σταθμούς παραγωγής ενέργειας είναι πολλές φορές μικρότερα από το σημερινό σχέδιο. Οι πληροφορίες σχετικά με το νέο έργο είναι επίσης εξαιρετικά λίγες, γεγονός που καθιστά δύσκολο να εκτιμηθεί ρεαλιστικά το πώς θα αλλάξει η φύση και η πορεία του ποταμού από την κατασκευή.

Ακόμα και με τα υπάρχοντα φράγματα, η Κίνα ενημέρωνε μερικές φορές τις γειτονικές χώρες για την κατασκευή μόνο όταν οι γερανοί και οι μπετονιέρες βρίσκονταν εδώ και καιρό στο εργοτάξιο. Η περιοχή του Θιβέτ, η οποία έχει σε μεγάλο βαθμό καταληφθεί από την Κίνα από τη δεκαετία του 1950, είναι προσβάσιμη στους ξένους μόνο με άδεια από το Πεκίνο, γεγονός που καθιστά δύσκολη την ανεξάρτητη παρατήρηση.

Εν τω μεταξύ, η εφημερίδα «South China Morning Post» με έδρα το Χονγκ Κονγκ αναφέρει ότι το νέο φράγμα θα μπορούσε, επίσης, να σπάσει ρεκόρ όσον αφορά το κόστος κατασκευής. Με πάνω από 1 τρισεκατομμύριο γουάν, που ισοδυναμεί με πάνω από 130 δισεκατομμύρια ευρώ, το φράγμα θα είναι ένα από τα πιο ακριβά κατασκευαστικά έργα όλων των εποχών.

Διαβάστε ακόμη