Η ανάπτυξη των δικτύων φυσικού αερίου και υδρογόνου είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαλλαγή από τον άνθρακα, ενώ παράλληλα διασφαλίζεται η ασφαλής προμήθεια φυσικού αερίου και προωθείται η αγορά υδρογόνου. Μια βασική πτυχή αυτής της ανάπτυξης είναι η συνέπεια στον σχεδιασμό των δικτύων τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, η οποία διευκολύνει την αποτελεσματική ανάπτυξη των δικτύων, αναφέρει το ceenergy.news. Η τελευταία αξιολόγηση των εθνικών σχεδίων ανάπτυξης δικτύων φυσικού αερίου και υδρογόνου (NDPs) από τον Οργανισμό Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ACER) ανέδειξε σημαντικές τάσεις και προσέφερε συστάσεις για βελτίωση.
Η γνωμοδότηση 2023-2024 του ACER εντόπισε δύο κύριες τάσεις στην ανάπτυξη των NDPs. Πρώτον, υπάρχει αυξανόμενη ευθυγράμμιση μεταξύ των εθνικών NDPs φυσικού αερίου και του δεκαετούς σχεδίου ανάπτυξης δικτύων σε επίπεδο ΕΕ (EU TYNDP). Η μετατόπιση αυτή σηματοδοτείται από την ενοποίηση των σχεδίων των φορέων εκμετάλλευσης δικτύων, με πιο ολοκληρωμένες δημοσιεύσεις σε επίπεδο κράτους μέλους, αντί για ξεχωριστά σχέδια από μεμονωμένους φορείς εκμετάλλευσης. Επιπλέον, εφαρμόζεται μια κοινή διαδικασία σχεδιασμού σεναρίων που εξετάζει από κοινού τόσο τον τομέα του φυσικού αερίου όσο και τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας. Η ενσωμάτωση των αερίων με χαμηλές εκπομπές άνθρακα και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία, παράλληλα με τα σχέδια που επικεντρώνονται στον παροπλισμό και την επαναχρησιμοποίηση των υφιστάμενων υποδομών.
Η δεύτερη τάση που αποκάλυψε ο ACER είναι η αυξανόμενη ανάπτυξη στρατηγικών και νομικών πλαισίων για το υδρογόνο από διάφορα κράτη μέλη. Αν και εξακολουθεί να είναι χαμηλή, η συνέπεια των έργων υδρογόνου στα EU TYNDPs έχει αυξηθεί σημαντικά, από 17% το 2022 σε 33% το 2024. Αυτό δείχνει μια θετική τάση προς τη μεγαλύτερη ενσωμάτωση των υποδομών υδρογόνου στις εθνικές και ευρωπαϊκές διαδικασίες σχεδιασμού.
Για την περαιτέρω ενίσχυση της συνέπειας και της αποτελεσματικότητας των NDPs, ο ACER προσφέρει διάφορες συστάσεις. Αυτές περιλαμβάνουν την ενθάρρυνση μεγαλύτερης διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους φορείς και συντονισμού μεταξύ γειτονικών φορέων, ιδίως όσον αφορά την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τα σενάρια, τα κενά υποδομών και τα διασυνοριακά έργα. Ο ACER συμβουλεύει επίσης την καλύτερη ευθυγράμμιση του εθνικού σχεδιασμού με τη διαδικασία της ΕU-TYNDP και την ενίσχυση της εποπτείας των εθνικών ρυθμιστικών αρχών. Επιπλέον, ζητείται να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ενσωμάτωση των αερίων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα NDPs.
Όσον αφορά τα EU TYNDPs, ο ACER συνιστά την παροχή λεπτομερέστερων πληροφοριών σχετικά με το κόστος και τα νομισματικά οφέλη, την τήρηση των πρακτικών των TYNDPs ηλεκτρικής ενέργειας και τη βελτίωση της διαδικασίας σχεδιασμού για την αποφυγή επαναλαμβανόμενων καθυστερήσεων στην ανάπτυξη και την έκδοση του TYNDPs.
Συμπερασματικά, τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ENTSOG) αναμένεται να εφαρμόσουν τις νέες διατάξεις της δέσμης μέτρων για το υδρογόνο και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές φυσικού αερίου, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις συστάσεις του ACER για τη βελτίωση της συνοχής και της αποτελεσματικότητας των μελλοντικών εθνικών και ευρωπαϊκών NDPs.
Διαβάστε ακόμη