Ένα συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Εσθονία, στις 12 Νοεμβρίου 2024, από την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (EESC) επικεντρώθηκε στον ρόλο του υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην προώθηση της ενεργειακής μετάβασης. Η εκδήλωση, με τίτλο Offshore Power for E-Fuels: Boosting the New Hydrogen Economy, τόνισε την ανάγκη για υποδομές και χρηματοδότηση για την πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού του υδρογόνου.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στη δημιουργία βιώσιμων υποδομών για την υποστήριξη της παραγωγής και χρήσης του υδρογόνου και των παραγώγων του, με ιδιαίτερη έμφαση στους μηχανισμούς χρηματοδότησης. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη συνεχή ανάπτυξη της οικονομίας του υδρογόνου και την ενσωμάτωσή της σε διάφορους τομείς.

Το πράσινο υδρογόνο και το υδρογόνο χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έχουν καθοριστική σημασία για την απαλλαγή των βιομηχανιών από τον άνθρακα, ιδίως σε τομείς που είναι δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν, όπως οι βαριές μεταφορές, η αεροπορία και η ναυτιλία. Το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων, τα οποία παράγονται συνδυάζοντας το συλληφθέν διοξείδιο του άνθρακα ή το μονοξείδιο του άνθρακα με υδρογόνο που προέρχεται από το νερό χρησιμοποιώντας πηγές ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως η αιολική, η ηλιακή ή η υδροηλεκτρική ενέργεια. Αυτά τα καύσιμα, γνωστά και ως συνθετικά καύσιμα, έχουν σχεδιαστεί για να αντικαθιστούν τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα, όπως η βενζίνη και το ντίζελ, προσφέροντας πολύ χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα.

Στο συνέδριο τονίστηκε επίσης ότι πρόσφατες πρωτοβουλίες, όπως η Τράπεζα Υδρογόνου της ΕΕ, δείχνουν δυναμική στην οικοδόμηση μιας βιώσιμης αγοράς υδρογόνου, προσφέροντας χρηματοδοτική στήριξη για την προώθηση έργων που σχετίζονται με το υδρογόνο. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον τομέα των μεταφορών, όπου το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Τα συνθετικά καύσιμα είναι ιδιαίτερα πολύτιμα σε εφαρμογές όπως οι εμπορευματικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, οι θαλάσσιες μεταφορές και οι αερομεταφορές, όπου η μετάβαση σε πλήρως ηλεκτρικές τεχνολογίες αποτελεί πρόκληση. Τα καύσιμα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε υφιστάμενες μηχανές εσωτερικής καύσης, γεγονός που τα καθιστά εφικτή λύση για τη μείωση των εκπομπών σε βιομηχανίες που είναι δύσκολο να απαλλαγούν από τον άνθρακα μέσω της άμεσης ηλεκτροκίνησης.

Διαβάστε ακόμη