Στην Ελλάδα υπάρχει ένα καθεστώς και μια παραγωγή βιοαερίου, η οποία αναπτύσσεται μέσω της ηλεκτροπαραγωγής, αλλά δεν υπάρχει ο νόμος του βιομεθανίου, που είναι ο «πράσινος» αντικαταστάτης του φυσικού αερίου. Το στοίχημα είναι όμως να δοθούν στην Ελλάδα κίνητρα για την παραγωγή βιομεθανίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, παραγωγή βιομεθανίου θα δούμε τα επόμενα 2-3 χρόνια. Υπάρχουν, όμως, και άλλα ζητήματα που θα πρέπει πρώτα να επιλυθούν, όπως η βιώσιμη παραγωγή βιοαερίου, λόγω της έλλειψης πρώτης ύλης, αλλά και των προβλημάτων που υπάρχουν στη νομοθεσία. Πολλά απ’ αυτά τα ζητήματα αναμένεται να ρυθμιστούν με τη ψήφιση του νομοθετικού πλαισίου για το βιομεθάνιο.
Την ανάγκη να υπάρξουν κίνητρα για τη δημιουργία υβριδικών σταθμών στην Ελλάδα επισημαίνει σε δηλώσεις του στο energygame.gr ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Παραγωγών Βιοαερίου, Αλέξανδρος Υφαντής. Οι υβριδικοί σταθμοί θα μπορούσαν να παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα, λειτουργώντας ως μονάδες βάσης για το βράδυ και ταυτόχρονα να παράγουν βιομεθάνιο, προσθέτει. Αναφέρει πως χρειάζονται κίνητρα ώστε η εφοδιαστική αλυσίδα για την τροφοδοσία των μονάδων να λειτουργήσει, όπως το μητρώο αποβλήτων για τα αγροτικά, καθώς και να υπάρξει συσχέτιση όλων των αγροτικών επιδοτήσεων με την ορθή διαχείριση των αποβλήτων, κάτι που στην υπόλοιπη Ευρώπη γίνεται. Αντιθέτως, στην Ελλάδα βλέπουμε τα γεωργικά απόβλητα να πετιούνται στα ρέματα και αλλού. Να σημειωθεί πως απόβλητα μπορεί να πάρεις από την αλυσίδα των τροφίμων που προκύπτουν από τα αγροτοκτηνοτροφικά προϊόντα, με το δεδομένο βέβαια ότι γίνεται προδιαλογή. Πρόταση του Ελληνικού Συνδέσμου Παραγωγών Βιοαερίου είναι να υπάρχει ένα σύστημα διαχείρισης, ώστε οι ποσότητες να καταγράφονται και να μπει έτσι «φρένο» στον ανεξέλεγκτο τρόπο διάθεσης.
Πάνω από το 90% των σταθμών βιοαερίου λειτουργούν κάτω από 70% του capacity
Σύμφωνα με τον κ. Υφαντή, πάρα πολλοί σταθμοί πωλούνται επειδή δεν βγαίνει το αρχικό business plan εξαιτίας των στρεβλώσεων που προαναφέρθηκαν, που δημιουργούν πρόβλημα στη βιωσιμότητα του κλάδου του βιοαερίου. Πάνω από το 90% των σταθμών λειτουργούν κάτω από 70% του capacity που σημαίνει ότι δεν είναι βιώσιμοι αν δεν δοθεί λύση στο ζήτημα της πρώτης ύλης. «Το οικοσύστημα του βιοαερίου διαμορφώνεται τώρα και για αυτόν τον λόγο ζητάμε τη στήριξη της πολιτείας», αναφέρει. Υπενθυμίζεται πως το μεγαλύτερο ποσοστό των μονάδων δημιουργήθηκε το 2016 επειδή τότε με νόμο θεσπίστηκε συγκεκριμένη ταρίφα (225 €/MWh), ενώ το 2020 υπήρξε αισιοδοξία γιατί κάποιοι σταθμοί βρήκαν αρκετή πρώτη ύλη. Εκείνο το διάστημα άρχισαν να κατασκευάζονται σταθμοί ο ένας δίπλα στον άλλο, με συνέπειες αρνητικές για τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Ο κ. Υφαντής σημείωσε πως ένα άλλο ζήτημα που εντάσσεται στις παθογένειες του κλάδου είναι ότι φτιάχτηκαν μονάδες προδιαγραφών άλλων χωρών (Γερμανία) διαφορετικών για τα ελληνικά δεδομένα, με αποτέλεσμα την έλλειψη της σωστής τεχνολογίας για τα απόβλητα της Ελλάδας. «Δεν υπάρχει η τεχνογνωσία στη χώρα στο επίπεδο υποστήριξης του κλάδου, η οποία τώρα δημιουργείται», συμπλήρωσε. Τέλος, ένα άλλο σημαντικό ζήτημα σύμφωνα με τον κ. Υφαντή είναι το digestate, η πρώτη ύλη που μπορεί να υποκαταστήσει τα λιπάσματα και είναι σημαντικό σταθμοί βιοαερίου παραγωγής ενέργειας να γίνουν βιο-διυλιστήρια, να παράγουν λιπάσματα και χημικά για τον αγροτικό κόσμο. «Το βιοαέριο μόνο συνδυαστικά μπορεί στο τέλος να είναι ανταγωνιστικό γιατί το έσοδο από το κόμματι της παραγωγής των λιπασμάτων μπορεί να είναι μεγαλύτερο από την ενέργεια», επισημαίνει ο κ. Υφαντής.
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραγωγών Βιοαερίου-HABIO, θα πραγματοποιήσει την Τρίτη, 5 Νοεμβρίου στις 15:00 στο Αμφιθέατρο Deloitte. ημερίδα με τίτλο «Βιοαέριο και Βιομεθάνιο: Βασικοί Πυλώνες Κυκλικής Οικονομίας για την Πράσινη Μετάβαση», για τα προβλήματα του κλάδου.
Διαβάστε ακόμη