Συνεχίζονται οι ζυμώσεις σε σχέση με την προοπτική ανάπτυξης υδρογόνου, με φόντο το ενδιαφέρον που εκφράστηκε στη ΔΕΘ από τον Υπουργό Οικονομικών Υποθέσεων και Κλιματικής Δράσης, δρ. Ρόμπερτ Χάμπεκ, για την προοπτική δημιουργίας project για τη μεταφορά υδρογόνου. Οι προχθεσινές ανακοινώσεις για το υδρογόνο στη Γερμανία για επενδύσεις σε υποδομές σε βάθος 5ετίας προϋπολογισμού 19 δισ. ερμηνεύονται από αναλυτές ως ένα σαφές μήνυμα ότι το υδρογόνο είναι απαραίτητο στοιχείο για την ενεργειακή μετάβαση και μπορεί να διαδραματίσει ρόλο και στην Ελλάδα. Όμως τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα, καθώς σύμφωνα με αρμόδιες πηγές η δημιουργία του project για τη μεταφορά υδρογόνου απαιτεί αρκετές επιδοτήσεις για την κάλυψη του κόστους.
Είναι γεγονός πως το πρόβλημα που υπάρχει με την υπερπροσφορά «πράσινης» ενέργειας μπορεί να λυθεί είτε με την αποθήκευση, είτε με την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου. Όμως υπάρχουν εμπόδια, όπως το γεγονός πως δεν υπάρχει τεχνολογία για διακοπτόμενη παραγωγή υδρογόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο Ενέργειας για το συγκεκριμένο θέμα όπου μεταξύ άλλων παρουσιάστηκαν στοιχεία για τον λόγο που είναι πιο ρεαλιστική λύση η επιλογή της Ελλάδας, σε σύγκριση με άλλες χώρες όπως το Μαρόκο, για τη δημιουργία του συγκεκριμένου project. Υπενθυμίζεται πως μέχρι τις 30 Νοεμβρίου θα μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να συμμετέχουν στο market test για την αξιολόγηση της αγοράς υδρογόνου στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Από αυτή τη διαδικασία θα βγουν κρίσιμα συμπεράσματα.
Ο ρόλος της Αιγύπτου στην υπόθεση του υδρογόνου
Τα τελευταία 2-3 χρόνια ο ΔΕΣΦΑ παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Αίγυπτο βλέποντας πως αφενός είναι πυλώνας σταθερότητας, αφετέρου «βολεύει» η γεωγραφική της θέση, δηλαδή ότι είναι δίπλα στην Ελλάδα. Ένα καράβι από την Αίγυπτο κάνει δύο μέρες μέχρι να φτάσει στην Ελλάδα. Το ενδιαφέρον που υπήρχε τους τελευταίους μήνες μετουσιώθηκε πρόσφατα σε συμφωνίες που υπογράφηκαν μεταξύ του ΔΕΣΦΑ της EGAS και της GASCO, στο περιθώριο του Mediterranean Offshore Conference & Exhibition. Ακόμα μια σημαντική εξέλιξη είναι η συμφωνία που υπέγραψε ο όμιλος Κοπελούζου με την κρατική εταιρεία φυσικού αερίου της Αιγύπτου EGAS για εξαγωγές αιγυπτιακού LNG προς την Ανατολική Ευρώπη μέσω Ελλάδος.
Δίπλα στις εξελίξεις που υπάρχουν σε σχέση με το φυσικό αέριο, ενδιαφέρον υπάρχει και για το υδρογόνο υπό τη μορφή αμμωνίας αλλά και για τη δέσμευση CO2, για το οποίο όπως αναφέραμε πρόσφατα μέχρι τον Φεβρουάριο, αναμένεται να υπογραφεί MoU ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αίγυπτο. Στόχος να μοιραστεί η τεχνογνωσία και να ανοίξει έτσι ένα κεφάλαιο με μεγάλες δυνατότητες για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Σε ό,τι αφορά το υδρογόνο, το χαρακτηριστικό της εγγύτητας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο γιατί το υδρογόνο δεν μεταφέρεται εύκολα, αλλά μπορεί να μεταφερθεί ως «πράσινη» αμμωνία. Η Αίγυπτος, άλλωστε, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να αναπτύξει τις ΑΠΕ και το φωτοβολταϊκό και αιολικό δυναμικό.
Να σημειωθεί πως πριν τρία χρόνια με φόντο τις εξελίξεις στην Ουκρανία ξεκίνησε στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης μια συζήτηση αναφορικά με το ενδεχόμενο η Ε.Ε. να συνεργαστεί με χώρες παραγωγούς της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Στόχος ήταν η απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο. Ανάμεσα στα σχέδια που εξετάζονταν από τότε ήταν η συνεργασία Αιγύπτου -Ελλάδας, με στόχο την προσέλκυση υγροποιημένου φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Ν.Α Μεσογείου, μέσω των τερματικών στην Νταμιέτα και στο Ιντκού. Η Energean είχε ήδη παρουσία στη ευρύτερη περιοχή. Το 2017 απέκτησε τα θαλάσσια κοιτάσματα του Ισραήλ, Karish και Tanin ενώ το 2019 ανακάλυψε το κοίτασμα Karish North. Karish και Karish North παράγουν ήδη φυσικό αέριο, ενώ το 2027 θα βγει στην παραγωγή και η νέα της ανακάλυψη, το κοίτασμα Katlan. H εταιρεία έχει ακόμη παραγωγή φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα Abu Qir και ΝΕΑ/ΝΙ στον κόλπο της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο, ενώ πρόσφατα ανακάλυψε ένα ακόμη κοίτασμα στην Αίγυπτο.
Η Αίγυπτος αποτελούσε στην ευρύτερη περιοχή μια δύναμη με σημαντικά κοιτάσματα φυσικού αερίου. Ωστόσο, για πολλά χρόνια πρόθεση της ήταν να δίνει προτεραιότητα στην εσωτερική κατανάλωση και όχι στις εξαγωγές. Την περίοδο της πανδημίας άρχισε να αλλάζει το δόγμα αυτό, όταν άρχισε να πέφτει η ζήτηση. Σημαντικό ρόλο στην τροφοδοσία της χώρας διαδραμάτισε ο αγωγός Ισραήλ- Αιγύπτου. Ο αγωγός τροφοδοτούσε με αέριο την Αίγυπτο από το γιγάντιο κοίτασμα Λεβιάθαν του Ισραήλ. Όμως τα τελευταία χρόνια να υπήρχαν σκαμπανεβάσματα στις παραδόσεις, όπως τον τελευταίο χρόνο εξαιτίας των εντάσεων στην περιοχή. Από την πλευρά της η Ευρώπη τα τελευταία χρόνια βλέπει την Αίγυπτο ως ένα ισχυρό παίκτη στην περιοχή που θέλει να υποστηρίξει, λόγω των οικονομικών δυσχερειών.
Διαβάστε ακόμη