Ένα πρωτοποριακό πιλοτικό έργο πρόκειται να ξεκινήσει την άνοιξη του 2025 στην Ελβετία, όπου φωτοβολταϊκά θα εγκατασταθούν σε σιδηροδρομικές γραμμές σε μια παγκόσμια πρώτη πρωτοβουλία της νεοφυούς εταιρείας Sun-Ways, σύμφωνα με το euronews. Η καινοτόμος αυτή προσέγγιση έχει ως στόχο να συμβάλει στην ενεργειακή μετάβαση της Ευρώπης εν μέσω της πιεστικής κλιματικής κρίσης.
Πιο συγκεκριμένα, η Sun-Ways έλαβε έγκριση για ένα τριετές πιλοτικό έργο στο δυτικό καντόνι Neuchâtel. Το έργο αυτό θα επιτρέψει την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε σιδηροδρομικές γραμμές, ενώ το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας (EPFL) στη Λωζάνη υποστήριξε την ανάπτυξη ενός συστήματος αφαιρούμενων φωτοβολταϊκών, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τη συντήρηση των σιδηροδρόμων, καθώς οι γραμμές χρειάζονται τακτικό καθάρισμα.
Πώς λειτουργεί το έργο
Η διαδικασία εγκατάστασης περιλαμβάνει ένα ειδικά σχεδιασμένο τρένο που αναπτύχθηκε από την Scheuchzer, μια ελβετική εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικών γραμμών. Αυτό το τρένο θα τοποθετεί φωτοβολταϊκά πάνελ καθώς ταξιδεύει κατά μήκος των γραμμών, χρησιμοποιώντας έναν μηχανισμό για να ξεδιπλώνει προκατασκευασμένα πάνελ πλάτους ενός μέτρου με ρυθμό έως και 1.000 τετραγωνικά μέτρα την ημέρα.
Η κανονιστική έγκριση δεν ήταν απλή υπόθεση, καθώς το Ομοσπονδιακό Γραφείο Μεταφορών απέρριψε αρχικά το αίτημα λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια. Ωστόσο, μετά από μήνες δοκιμών και ανάπτυξης πρωτοτύπων, η Sun-Ways εξασφάλισε τις απαραίτητες άδειες για να προχωρήσει το πιλοτικό έργο σε ένα τμήμα τροχιάς μήκους 100 μέτρων, το οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία δημόσιων μεταφορών transN, με κόστος περίπου 585.000 ελβετικών φράγκων (623.000 ευρώ).
Κατά τη διάρκεια της τριετούς δοκιμής, θα εγκατασταθούν 48 φωτοβολταϊκά. Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια θα διοχετεύεται στο τοπικό δίκτυο ηλεκτροδότησης για την τροφοδοσία των σπιτιών, καθώς η ενσωμάτωσή της απευθείας στη λειτουργία του σιδηροδρόμου θα δημιουργούσε πρόσθετες προκλήσεις.
Εάν είναι επιτυχής, η τεχνολογία αυτή θα μπορούσε να επεκταθεί σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελβετίας, το οποίο εκτείνεται σε 5.317 χιλιόμετρα – καλύπτοντας δυνητικά μια έκταση που αντιστοιχεί σε 760 γήπεδα ποδοσφαίρου. Η εταιρεία εκτιμά ότι το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο θα μπορούσε να παράγει περίπου 1 τεραβατώρα (TWh) ηλιακής ενέργειας ετησίως, που αντιπροσωπεύει περίπου το 2% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας της Ελβετίας.
Πέρα από την Ελβετία, η Sun-Ways διερευνά παρόμοια έργα στην Ισπανία, τη Ρουμανία και τη Νότια Κορέα. Η εταιρεία πιστεύει ότι περίπου το 50% των σιδηροδρόμων του κόσμου, οι οποίοι υπερβαίνουν συνολικά ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα, θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την ηλιακή τεχνολογία τους.
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για τον ηλιακό σιδηρόδρομο
Παρά τον ενθουσιασμό, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με το έργο. Η Διεθνής Ένωση Σιδηροδρόμων έθεσε ζητήματα σχετικά με πιθανές μικρορωγμές στα πάνελ, αυξημένους κινδύνους πυρκαγιάς σε χώρους πρασίνου και πιθανή απόσπαση της προσοχής των μηχανοδηγών λόγω των αντανακλάσεων από τα πάνελ. Σε απάντηση, η Sun-Ways έχει σχεδιάσει τα πάνελ της ώστε να είναι πιο ανθεκτικά από τα παραδοσιακά φωτοβολταϊκά και εξετάζει το ενδεχόμενο να ενσωματώσει φίλτρα κατά των ανακλάσεων για να ελαχιστοποιήσει τους περισπασμούς για τους χειριστές των τρένων.
Επιπλέον, το σύστημα περιλαμβάνει ενσωματωμένους αισθητήρες για τη διασφάλιση της βέλτιστης λειτουργίας, ενώ οι βούρτσες που είναι προσαρτημένες στο άκρο των τρένων μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση των πάνελ καθαρών. Το χιόνι και ο πάγος θα μπορούσαν, επίσης, να αποτελέσουν προκλήσεις, αλλά η Sun-Ways αναπτύσσει ενεργά ένα σύστημα για το λιώσιμο των παγωμένων κατακρημνισμάτων, διασφαλίζοντας ότι τα πάνελ παραμένουν αποτελεσματικά ακόμη και σε χειμερινές συνθήκες.
Το καινοτόμο έργο της Sun-Ways αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την αξιοποίηση μη συμβατικών επιφανειών για την παραγωγή ηλιακής ενέργειας. Καθώς ο κόσμος αναζητά βιώσιμες λύσεις για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η ενσωμάτωση φωτοβολταϊκών στις σιδηροδρομικές υποδομές θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για περισσότερη παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Διαβάστε ακόμη