Η παραγωγή πράσινου υδρογόνου στην ανοικτή θάλασσα μπορεί να μειώσει την εξάρτηση της Ευρώπης από εξωτερικούς προμηθευτές ενέργειας και ταυτόχρονα να ενισχύσει τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα. Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας ανάλυσης της δεξαμενής σκέψης Epico, στην οποία συνεργάστηκαν εμπειρογνώμονες από συμβουλευτικές εταιρείες όπως η Frontier Economics και η DNV.
«Η υπεράκτια παραγωγή υδρογόνου «made in Europe» στη Βόρεια Θάλασσα έχει τη δυνατότητα να διευρύνει την παροχή ανανεώσιμης ενέργειας, ιδίως για τη βιομηχανία στη Γερμανία, και να την καταστήσει πιο ανθεκτική και αποτελεσματική», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Epico, Mπερντ Βέμπερ (Bernd Weber) στην Handelsblatt.
Ωστόσο, αυτό θα απαιτούσε διασυνοριακή συνεργασία. «Συντονίζοντας την επέκταση της υποδομής υδρογόνου στη Βόρεια Θάλασσα, μπορούμε όχι μόνο να μειώσουμε το κόστος επέκτασης του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και να αυξήσουμε την ευελιξία του ενεργειακού συστήματος και να αποκτήσουμε ανανεώσιμη ενέργεια με πιο σταθερό τρόπο», δήλωσε ο Βέμπερ. Συνεπώς, η παραγωγή υδρογόνου στη Βόρεια Θάλασσα έχει τη δυνατότητα να καταστεί «βασικό στοιχείο για τις προσιτές τιμές ενέργειας και την ανταγωνιστικότητα της Γερμανίας ως βιομηχανικού τόπου».
Η Epico είναι μια δεξαμενή σκέψης που επικεντρώνεται στην ευρωπαϊκή ενεργειακή και κλιματική πολιτική, η οποία υποστηρίζεται από ιδρύματα όπως το Ίδρυμα Konrad Adenauer (σ.σ. στηρίζεται από το κεντροδεξιό κόμμα της Γερμανίας, CDU) και το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα για το Κλίμα. Η Frontier Economics είναι μια διεθνής συμβουλευτική εταιρεία με έδρα το Λονδίνο, ενώ η DNV είναι μια νορβηγική εταιρεία πιστοποίησης που εργάζεται κυρίως για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Υπάρχουν ήδη έργα για την παραγωγή υδρογόνου στην ανοικτή θάλασσα σε πολλές χώρες της ΕΕ, για παράδειγμα στη Νορβηγία, τη Δανία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, τη Σουηδία και τη Γερμανία. Ορισμένα από αυτά είναι ερευνητικά έργα. Τα μεγαλύτερα εμπορικά έργα απέχουν ακόμη χρόνια από την τελική επενδυτική απόφαση. Σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, η ζήτηση της Ευρώπης για κλιματικά ουδέτερο υδρογόνο θα αυξηθεί απότομα τα επόμενα χρόνια.
Το κλιματικά ουδέτερο υδρογόνο είναι το κλειδί για την απαλλαγή από τον άνθρακα των βιομηχανικών διεργασιών που δεν μπορούν να μετατραπούν με την άμεση χρήση ηλεκτρικής ενέργειας. Οι κύριοι καταναλωτές υδρογόνου θα είναι βιομηχανίες όπως ο χάλυβας και τα χημικά προϊόντα. Οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να εισάγουν μεγάλο μέρος των μελλοντικών αναγκών τους σε υδρογόνο. Προκειμένου να περιορίσει την εξάρτησή της από προμηθευτές υδρογόνου από το εξωτερικό, η ΕΕ προσπαθεί να αναπτύξει τις δικές της παραγωγικές δυνατότητες. Η παραγωγή υδρογόνου στην ανοικτή θάλασσα είναι ιδιαίτερα ελκυστική. Η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να παραχθεί με χαμηλό κόστος σε υπεράκτια αιολικά πάρκα.
Η φθηνή ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση: κατά τη διαδικασία αυτή, το νερό διασπάται στα συστατικά του, υδρογόνο και οξυγόνο, χρησιμοποιώντας μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας. Το υδρογόνο που προκύπτει είναι γνωστό ως «πράσινο» υδρογόνο και είναι κλιματικά ουδέτερο.
Φθηνότερος από τα ηλεκτρικά καλώδια ο αγωγός μεταφοράς υδρογόνου
Το υδρογόνο που παράγεται στην ανοικτή θάλασσα μπορεί στη συνέχεια να μεταφερθεί στην ακτή με αγωγό. Αυτό συμβάλλει στη μείωση του κόστους: είναι πολύ φθηνότερη η μεταφορά υδρογόνου μέσω αγωγού από τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μέσω καλωδίου στην ακτή για την παραγωγή υδρογόνου στην ξηρά, σύμφωνα με το τι έχει αποδειχθεί από διάφορες μελέτες. Αυτό σημαίνει ότι η παραγωγή υδρογόνου στην ανοικτή θάλασσα μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του τεράστιου κόστους σύνδεσης των υπεράκτιων αιολικών πάρκων με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Epico επισημαίνει επίσης το εξής: «Η μείωση του αυξανόμενου κόστους των υποδομών του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας είναι ζωτικής σημασίας, όπως δείχνει το τελευταίο σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου της Γερμανίας. Αυτό προβλέπει κόστος περίπου 157,5 δισεκατομμυρίων ευρώ μόνο για την επέκταση των υπεράκτιων δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το 2045».
Ως εκ τούτου, οι συγγραφείς ζητούν να συνδεθούν στο μέλλον τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και υδρογόνου διασυνοριακά στη Βόρεια Θάλασσα. «Η προσέγγιση αυτή μπορεί να μειώσει σημαντικά το ενεργειακό κόστος και τα τέλη των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ παράλληλα βελτιστοποιεί τη μεταφορά ενέργειας», γράφουν.
Οι κατακερματισμένοι κανονισμοί επιβραδύνουν την πρόοδο
Οι συγγραφείς συνιστούν την αξιοποίηση των οικονομιών κλίμακας των έργων μεγάλης κλίμακας και τη δημιουργία ενός ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου: «Οι υποδομές μεγάλης κλίμακας στη Βόρεια Θάλασσα προσφέρουν την ευκαιρία να μειωθεί το κόστος των έργων, εξασφαλίζοντας παράλληλα ανταγωνιστικές τιμές ενέργειας για τους καταναλωτές και αυξάνοντας την ευελιξία του ενεργειακού συστήματος», γράφουν.
Οι κατακερματισμένοι κανονισμοί στα κράτη μέλη της ΕΕ και στις γειτονικές χώρες επιβραδύνουν επί του παρόντος την πρόοδο. «Η εναρμόνιση αυτών των κανονισμών είναι ζωτικής σημασίας. Η διασυνοριακή συνεργασία είναι απαραίτητη». Η εισαγωγή ολοκληρωμένου σχεδιασμού για τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και υδρογόνου σε επίπεδο ΕΕ με τη συμμετοχή των ευρωπαϊκών διαχειριστών δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και υδρογόνου είναι επίσης απαραίτητη.
Διαβάστε ακόμη