Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 η Ευρώπη πρόσθεσε 6,4 GW νέας αιολικής ισχύος: 5,3 GW στην ξηρά και 1,1 GW στη θάλασσα, αναφέρει σε έκθεσή του το Wind Europe. Η ΕΕ-27 κατασκεύασε 5,7 GW από αυτά: 4,7 GW στην ξηρά και 1 GW στην ανοικτή θάλασσα. Η Γερμανία κατασκεύασε τα περισσότερα με 1,7 GW, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (1,2 GW) και την Ισπανία (876 MW). Η Ευρώπη διαθέτει τώρα 278 GW αιολικής ισχύος. Τα 242 GW από αυτά είναι χερσαία και τα 35 GW υπεράκτια. Η ΕΕ-27 διαθέτει τώρα 225 GW αιολικής ενέργειας: 205 GW χερσαία και 20 GW υπεράκτια.
Οι παραγγελίες ανεμογεννητριών είναι αυξημένες σε σχέση με πέρυσι: κατά 11% για το πρώτο εξάμηνο του 2023 για όλη την Ευρώπη και κατά 33% για την ΕΕ. Και οι τρέχοντες όγκοι δημοπρασιών είναι ισχυροί: οι κυβερνήσεις της ΕΕ ανέθεσαν 19,7 GW νέας αιολικής δυναμικότητας στις δημοπρασίες τους το πρώτο εξάμηνο, διπλάσια ποσότητα από το πρώτο εξάμηνο του 2023. Οι αριθμοί αδειοδότησης είναι επίσης ενθαρρυντικοί, ιδίως οι νέες χερσαίες άδειες 5 GW που χορήγησε η Γερμανία το α΄ εξάμηνο.
Ωστόσο, οι επενδυτικές αποφάσεις για την κατασκευή νέων αιολικών πάρκων είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι. Η Ευρώπη έλαβε οριστικές επενδυτικές αποφάσεις (FIDs) ύψους 15,4 δισ. ευρώ για νέα αιολικά πάρκα το α’ εξάμηνο του 2024. Αυτό είναι λιγότερο από το 30% του συνόλου των FIDs που ελήφθησαν το 2023. Υπάρχουν τέσσερις υπεράκτιες FID μέχρι στιγμής φέτος. Οι νέες εγκαταστάσεις στο H1 2024 είναι ελαφρώς λιγότερες από τις αναμενόμενες και λιγότερες από τις μισές από αυτές που κατασκευάστηκαν σε ολόκληρο το 2023. Αναμένουμε τώρα ότι η ΕΕ θα κατασκευάσει φέτος 15 GW νέων αιολικών πάρκων, έναντι 16 GW το 2023.
Οι τρέχουσες τάσεις και ο αγωγός έργων και δημοπρασιών δείχνουν ότι η ΕΕ θα διαθέτει 350 GW αιολικής ενέργειας μέχρι το 2030: 296 GW στην ξηρά και 54 GW στη θάλασσα. Ο στόχος της ΕΕ είναι 425 GW. Σήμερα διαθέτει 225 GW. Αναμένουμε ότι η Ευρώπη θα κατασκευάζει 22 GW νέων αιολικών πάρκων ετησίως κατά μέσο όρο την περίοδο 2024-30, με τους αριθμούς να αυξάνονται προς το τέλος της δεκαετίας. Το κύριο εμπόδιο τώρα είναι τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Οι νέες συνδέσεις δεν κατασκευάζονται ή δεν εγκρίνονται αρκετά γρήγορα. Συχνά υπάρχουν περιορισμοί στη διαθεσιμότητα του εξοπλισμού του δικτύου. Η αδειοδότηση νέων αιολικών πάρκων παραμένει ένα ζήτημα σε πολλές χώρες. Η Γερμανία σημειώνει εξαιρετική πρόοδο έχοντας εφαρμόσει το υπέρτερο δημόσιο συμφέρον και τους άλλους νέους κανόνες αδειοδότησης της ΕΕ. Αλλά οι περισσότερες κυβερνήσεις δεν τους έχουν ακόμη εφαρμόσει.
Ο συνδυασμός των ακόμη υψηλών επιτοκίων και του κόστους εισροών με τις χαμηλότερες προοπτικές για τις μελλοντικές τιμές χονδρικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας καθιστά επίσης δύσκολη την ανάληψη FID για νέα αιολικά πάρκα, ιδίως τα μεγάλα υπεράκτια. Η ΕΕ συνειδητοποίησε πέρυσι τέτοια εποχή ότι τα πράγματα στον τομέα της αιολικής ενέργειας δεν πήγαιναν καλά και ότι ο τομέας χρειαζόταν πρόσθετη στήριξη. Η δέσμη μέτρων για την αιολική ενέργεια που ενέκρινε με 15 άμεσα μέτρα για την ενίσχυση της αλυσίδας αξίας της αιολικής ενέργειας βοηθά. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) δημιούργησε και άρχισε να χρησιμοποιεί την (αρχικά) διευκόλυνση αντεγγυήσεων ύψους 5 δισ. ευρώ. Οι κυβερνήσεις δίνουν μεγαλύτερη ορατότητα για τις μελλοντικές δημοπρασίες τους, χρησιμοποιούν περισσότερο μη τιμολογιακά κριτήρια και αναπροσαρμόζουν καλύτερα τις τιμές των δημοπρασιών τους. Και η Επιτροπή αναλαμβάνει δράση για να εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού.
Οι κυβερνήσεις και τα δημόσια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παρέχουν επίσης μεγαλύτερη στήριξη στις επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τα logistics. Και αυτό συμβάλλει στη στήριξη της αύξησης των νέων επενδύσεων στη μεταποίηση. Η αλυσίδα εφοδιασμού της αιολικής ενέργειας στην Ευρώπη κατασκευάζει τώρα αρκετά νέα εργοστάσια και επεκτείνει τα υφιστάμενα. Μέχρι το τέλος του 2025 η ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού θα έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει 9,5 GW υπεράκτιων και 22,5 GW χερσαίων ανεμογεννητριών ετησίως.
Οι κυβερνήσεις πρέπει να εφαρμόσουν πλήρως όσα έχουν συμφωνηθεί στους νέους κανόνες αδειοδότησης της ΕΕ και στη δέσμη μέτρων για την αιολική ενέργεια. Ορισμένες από αυτές πρέπει να βελτιώσουν το σχεδιασμό των δημοπρασιών τους για να συμβάλουν στη βελτίωση της επιχειρηματικής υπόθεσης για νέες επενδύσεις, ιδίως εξασφαλίζοντας ότι προσφέρονται συμβάσεις επί της διαφοράς και ΜΠΣ. Και πρέπει να δράσουν επειγόντως για τα δίκτυα σύμφωνα με το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τα δίκτυα. Οι κυβερνήσεις πρέπει να συνεχίσουν να υποστηρίζουν την αλυσίδα εφοδιασμού και την εφοδιαστική, συμπεριλαμβανομένων των λιμένων.
Η επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που επιθυμεί η Ευρώπη στηρίζεται τελικά στον εξηλεκτρισμό της ενέργειας – και στη μετατροπή των τριών τετάρτων της ενέργειας που εξακολουθεί να είναι σε μεγάλο βαθμό ορυκτή σε ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό απαιτεί δράση τώρα για την υποστήριξη του εξηλεκτρισμού της βιομηχανίας, των μεταφορών και της θέρμανσης των κτιρίων.
«Η Ευρώπη δεν κατασκευάζει αρκετά νέα αιολικά πάρκα για να επιτύχει τους ενεργειακούς της στόχους για το 2030. Οι αριθμοί θα αυξηθούν τα επόμενα 6 χρόνια, αλλά όχι αρκετά. Οι κυβερνήσεις πρέπει να δράσουν επειγόντως για να εφαρμόσουν τους κανόνες αδειοδότησης της ΕΕ και να διασφαλίσουν ότι οι συνδέσεις με τα δίκτυα θα είναι έτοιμες εγκαίρως. Πρέπει να βοηθήσουν στη βελτίωση της επιχειρηματικής υπόθεσης για όσους επιθυμούν να κατασκευάσουν νέα αιολικά πάρκα. Και να διασφαλίσουν ότι τα λιμάνια και τα άλλα logistics είναι κατάλληλα για το σκοπό τους. Πρέπει επίσης να αυξήσουν την υποστήριξή τους για την ηλεκτροδότηση της θέρμανσης, των μεταφορών και της βιομηχανίας», λέει ο Giles Dickson Διευθύνων Σύμβουλος της WindEurope.
Διαβάστε ακόμη