Δυο μεγάλοι διάδρομοι μεταφοράς πράσινης ενέργειας, με τον πρώτο να αφορά ηλεκτρόνια (ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας Green Aegean Interconnector με φορέα υλοποίησης τον ΑΔΜΗΕ) και ο δεύτερος μόρια υδρογόνου (project Hydrogen Backbone που υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ) βρέθηκαν στο επίκεντρο των συζητήσεων που είχε ο -προερχόμενος από το κόμμα των Πρασίνων- Αντικαγκελάριος και Υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων και Κλιματικής Δράσης δρ. Ρόμπερτ Χάμπεκ με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο περιθώριο της 88ης ΔΕΘ, όπου η Γερμανία ήταν η τιμώμενη χώρα.

Το στίγμα των επαφών έδωσε ο ίδιος ο κ. Χάμπεκ σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά τη συνάντησή του με τον Έλληνα πρωθυπουργό, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «αναφορικά με την ενεργειακή συνεργασία των δυο χωρών, η λέξη αγωγός υδρογόνου είναι το κλειδί».  Δεν είναι μάλλον τυχαίο ότι κατά την σύντομη παραμονή του στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Χάμπεκ επισκέφθηκε το Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης Βορείου Ελλάδας του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία, όπου -μαζί με την Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και τη Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι – συμμετείχε σε διαδραστική επίδειξη έγχυσης πράσινου υδρογόνου στο δίκτυο φυσικού αερίου, ένα πείραμα που έδωσε μια «πρόγευση» για την επόμενη ημέρα των σχετικών υποδομών στο πλαίσιο της απανθρακοποίησης και για τη μετάβαση από το φυσικό αέριο στα ανανεώσιμα αέρια, όπως το πράσινο υδρογόνο.

Οι δυνατότητες συνεργασίας Ελλάδας και Γερμανίας στον τομέα του υδρογόνου συζητήθηκαν εκτενώς μέσα στο Σαββατοκύριακο, με έμφαση στο σημαντικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ελλάδα ως μέρος ενός πράσινου διαδρόμου εξαγωγής υδρογόνου που θα υποστηρίξει την ενεργειακή μετάβαση της Γερμανίας και της Κεντρικής Ευρώπης. Επισημάνθηκε επίσης η ικανότητα της Ελλάδας για χαμηλού κόστους παραγωγή πράσινου υδρογόνου και η γεωστρατηγική της θέση για τη διέλευση όγκων από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική .

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του γερμανικού think tank Agora Energiewende, η Γερμανία θα μπορούσε να εισάγει μεταξύ 60-100 Τεραβατώρες πράσινου υδρογόνου ετησίως μέσω αγωγών μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 αν αναπτυχθεί η κατάλληλη υποδομή. Μέρος της υποδομής αυτής θα μπορούσε να αποτελέσει το project Hydrogen Backbone που ωριμάζει ο ΔΕΣΦΑ (και έχει ενταχθεί στην έκτη λίστα των Εργων Κοινού Ενδιαφέροντος PCI) ύψους 1 δισ. ευρώ που αφορά στην κατασκευή αγωγού μεταφοράς καθαρού υδρογόνου (Dedicated H2 Pipeline), συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τη Νότιο Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Όπως δήλωσε η κ. Γκάλι, το έργο βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση της εκπόνησης της Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού FEED, με το χρονοδιάγραμμα να κάνει λόγο για λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης μέσα στην περίοδο 2026-2028 και τη θέση του σε λειτουργία την προς το 2035.

Τέλος του έτους η μελέτη βιωσιμότητας για Green Aegean Interconnector

Αντικείμενο των πυκνών ελληνογερμανικών ενεργειακών ζυμώσεων, όμως, υπήρξε και η ηλεκτρική διασύνδεση Green Aegean Interconnector που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ και καταλαμβάνει βασικό ρόλο στον σχεδιασμό της Ελλάδας να αναδειχθεί σε καθαρό εξαγωγέα αλλά και κρίσιμο κόμβο διαμετακόμισης πράσινης ενέργειας, διοχετεύοντας προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης της Κεντρικής Ευρώπης αφενός την περίσσεια εγχώρια παραγωγή από ΑΠΕ -συμπεριλαμβανομένης και αυτής από τα offshore αιολικά πάρκα που θα αναπτυχθούν στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια-, αφετέρου πράσινη ενέργεια από την Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή.

Όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Μάργαρης από το βήμα του διεθνούς συνεδρίου MEFED 24 που διεξήχθη χθες στη Θεσσαλονίκη, η μελέτη βιωσιμότητας για τον Green Aegean Interconnector έχει ανατεθεί, βρίσκεται υπό εκπόνηση και αναμένεται να παρουσιαστεί ως τα τέλη του έτους ώστε το 2025 και με βάση τα δεδομένα της μελέτης να ακολουθήσουν συζητήσεις με τους φορείς των χωρών στην εξεταζόμενη όδευση της διασύνδεσης (Σλοβενία, Αυστρία, Γερμανία), ώστε να καθοριστεί τόσο η ακριβής διαδρομή όσο και το ενδιαφέρον των χωρών για το project.Μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, ο υπουργός ΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης τόνισε ότι πρόκειται για εμβληματικό έργο που προωθεί τους κλιματικούς στόχους Ελλάδας και Ευρώπης και αφού ολοκληρωθεί η μελέτη βιωσιμότητας, θα ακολουθήσει η υποβολή του έργου -σε συνεργασία με τους δυνητικούς εταίρους- προς ένταξη στην επόμενη λίστα των έργων PCI. O κ. Χάμπεκ από την πλευρά του υπογράμμισε ότι πρέπει να γίνει «πραγματική συζήτηση» και να εξεταστούν οι καμπύλες της κατανάλωσης και της παραγωγής ηλεκτρισμού για να δούμε αν είναι δυνατή η ενοποίηση των δυο ενεργειακών συστημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, συμφωνήθηκε να συσταθεί ελληνογερμανική Ομάδα Εργασίας για να πραγματοποιήσει αυτή την άσκηση και τα αποτελέσματά της να εξεταστούν σε επόμενη συνάντηση υψηλού επιπέδου.

Διαβάστε ακόμη