Μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια αναμένεται να «τρέξουν» στη χώρα μας σημαντικές επενδύσεις στο υδρογόνο, κάτι που αντανακλά τη βαρύτητα που θα έχουν τα ανανεώσιμα καύσιμα κατά την περίοδο της ενεργειακής μετάβασης. Τη διαπίστωση αυτή αναδεικνύει ακόμα το γεγονός πως οι νέοι αγωγοί φυσικού αερίου, όπως αυτός που κατασκευάζεται στη Δυτική Μακεδονία, θα είναι συμβατοί 100% με υδρογόνο. Στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), σύμφωνα με πληροφορίες, θα διατυπώνεται η εκτίμηση πως οι μονάδες υδρογόνου θα στοχεύουν στην παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων, όπως της μεθανόλης. Παράλληλα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναμένεται να ολοκληρώσει το επόμενο διάστημα το ρυθμιστικό πλαίσιο που θα αποσαφηνίζει τις αδειοδοτικές διαδικασίες των έργων υδρογόνου.
Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον έχει εκφράσει ήδη η Motor Oil που υλοποιεί τη στρατηγική της με το υδρογόνο μέσα από το σχέδιο Blue Med που στοχεύει στην ανάπτυξη ενός βιομηχανικού οικοσυστήματος παραγωγής, μεταφοράς και διάθεσης ανανεώσιμου υδρογόνου. Την ίδια στιγμή, ο όμιλος συμμετέχει στο κοινοπρακτικό σχήμα της Hellenic Hydrogen (51% MOH – 49% ΔΕΗ) που στοχεύει στην ανάπτυξη της αλυσίδας του πράσινου υδρογόνου στη χώρα. Να σημειωθεί πως το project North-1 αναμένεται να αποτελέσει εφαλτήριο για την έναρξη της παραγωγικής δραστηριότητας της Hellenic Hydrogen. Το εν λόγω έργο περιλαμβάνει την ανάπτυξη Μονάδας Ηλεκτρόλυσης 50-100 MW (με ικανότητα ανάπτυξης 200 MW) σε μια παροπλισμένη λιγνιτική μονάδα παραγωγής ενέργειας στην περιοχή της Δ. Μακεδονίας.
Παράλληλα, η Motor Oil μέσω κοινοπραξίας 10 εταιριών από 7 διαφορετικές χώρες συντονίζει το EPHYRA. Το συγκεκριμένο έργο που ξεκίνησε το 2023 στοχεύει στην εγκατάσταση παραγωγής υδρογόνου ισχύος 30 MW από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε βιομηχανική κλίμακα, με τη χρήση μεγάλης κλίμακας τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης, η οποία θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Μαΐου του 2028, ενώ εντός του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου. Η Motor Oil «τρέχει» και το έργο TRIĒRĒS με επίκεντρο το διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους. Το έργο αφορά, πιο συγκεκριμένα, στην ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υδρογόνου στην Ελλάδα, που θα διασυνδέει τη μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου, το οποίο αναπτύσσει εκεί η εταιρεία, στο πλαίσιο του έργου EPHYRA, με δυνητικούς χρήστες επιχειρήσεις, παρόχους τεχνολογίας, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, οργανισμούς του δημόσιου τομέα και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η Motor Oil έχει ήδη προμηθευθεί 4 βυτιοφόρα υδρογόνου, τρία με χρηματοδότηση από το TRIERES και ένα με εξ ολοκλήρου ιδίους πόρους. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Απριλίου 2028.
Την παραγωγή μπλε υδρογόνου στις εγκαταστάσεις της στην Ελευσίνα σχεδιάζει η Helleniq Energy. Στα πλάνα της εταιρίας είναι η κατασκευή ενός φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 600 MW. Παράλληλα, εξετάζεται η δέσμευση CO2 σε συνδυασμό με παραγωγή μπλε και πράσινου υδρογόνου για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως αρκετές χώρες στην Ευρώπη εντάσσουν το υδρογόνο στον ενεργειακό τους σχεδιασμό και στο πλαίσιο αυτό εκδηλώνεται σημαντικό ενδιαφέρον για την δημιουργία του Διαδρόμου Μεταφοράς Υδρογόνου της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Πάντως, την ίδια ώρα, στις ΗΠΑ, παρά τις αρχικές προσδοκίες για τα ανανεώσιμα καύσιμα οι επενδύσεις συναντούν προβλήματα. Σύμφωνα με τη «The Wall Street Journal» νεοσύστατες επιχειρήσεις που υπόσχονταν να τροφοδοτούν αεροπλάνα, πλοία και φορτηγά με καθαρά καύσιμα, δεν καταφέρνουν να ορθοποδήσουν εξαιτίας του γεγονότος πως πολλές βιομηχανίες δείχνουν να δυσκολεύονται απεξαρτηθούν από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Όπως αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα, η εταιρία Plug Power άνοιξε πρόσφατα ένα από τα πρώτα εργοστάσια πράσινου υδρογόνου στις ΗΠΑ, αλλά το αυξανόμενο κόστος έχει επηρεάσει την τιμή της μετοχής της εταιρείας.