Μέσα στο καλοκαίρι το αργότερο μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου θα «τρέξει» το market test για τον αγωγό υδρογόνου Ελλάδας – Bουλγαρίας, ένα έργο με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ, συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων. Πρόκειται για ένα έργο που έχει ενταχθεί στη λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας ο ΔΕΣΦΑ, από κοινού με την Bulgartransgaz.
Σύμφωνα με πηγές του ΔΕΣΦΑ είναι η πρώτη ευκαιρία να εκδηλωθούν τα αιτήματα για τις ανάγκες υδρογόνου που υπάρχουν και να πάρει «σάρκα και οστά» το επενδυτικό ενδιαφέρον. «Περιμένουμε ενδιαφέρον και από άλλες χώρες» τονίζουν οι ίδιες πηγές. Εκτιμάται πως θα μπορούσε να επιτευχθεί η αντικατάσταση του φυσικού αερίου, σε τομείς της βιομηχανίας και των μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν να τροφοδοτηθούν με υδρογόνο βιομηχανικές περιοχές που βρίσκονται στην Αττική και στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, το συγκεκριμένο έργο αναμένεται να «κουμπώσει» με τον αγωγό που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ στη Δυτική Μακεδονία, που θα είναι 100% συμβατός για τη μεταφορά υδρογόνου, ενώ αντίστοιχες προδιαγραφές θα έχει και ο Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας.
Ωστόσο, το «αγκάθι» είναι η απουσία ρυθμιστικού πλαισίου, σε σχέση με το υδρογόνο. Το γεγονός, δηλαδή πως δεν υπάρχει ένα πλαίσιο κανόνων για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αγοράς υδρογόνου αποτρέπει εταιρίες, ώστε να λάβουν την τελική επενδυτική απόφαση (Final Investment Decision-FID) για project που επεξεργάζονται.
Ο αγωγός που θα συνδέει το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου με την Βουλγαρία, θα αποτελέσει και τμήμα του Διαδρόμου Μεταφοράς Υδρογόνου της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Άλλωστε, τον δρόμο για την ανάπτυξη υποδομών υδρογόνου έχει ανοίξει η Ισπανία, η οποία ήδη μετράει περισσότερα από τέσσερα δισ. ευρώ σε επενδύσεις στο υδρογόνου. Στο πλαίσιο αυτό, ένα πολύ σημαντικό έργο αποτελεί ο αγωγός υδρογόνου που θα ξεκινάει από την Ισπανία και την Πορτογαλία, θα συνεχίζει στην Γαλλία και θα καταλήγει στη Γερμανία. Ο αγωγός θα μεταφέρει υδρογόνο που θα παράγεται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από την Ιβηρική χερσόνησο. Ο αγωγός H2Med πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία έως το 2030. Αναμένεται να μεταφέρει έως και 2 εκατομμύρια μετρικούς τόνους πράσινου υδρογόνου ετησίως, που αντιστοιχεί στο 10% της συνολικής κατανάλωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τις ισπανικές αρχές.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο να κάνει την Ευρώπη την πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρο. Ως μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας που εγκρίθηκε το 2020, η Ευρωπαϊκή Ένωση καθόρισε έναν οδικό χάρτη για να πετύχει την απανθρακοποίηση, έως το 2050. Για την επίτευξη αυτών των στόχων το σχέδιο REPowerEU εισήγαγε μεταξύ άλλων το στόχο ανάπτυξης 10 εκατομμυρίων τόνων εγχώριας παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και 10 εκατομμυρίων τόνων εισαγόμενου υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές, έως το 2030.
Διαβάστε ακόμη