Παρά τον αγώνα της πράσινης μετάβασης δύο κλάδοι, οι οποίοι παράγουν το 8% των συνολικών εκπομπών της ΕΕ, δεν έχουν υφισταθεί τις πιέσεις που έχουν επηρεάσει τη βιομηχανία για την επίτευξη των πράσινων στόχων. Τόσο οι αερομεταφορές, όσο και η ναυτιλία είναι οι επόμενες που θα επηρεαστούν από την πράσινη ατζέντα, με πρώτο σύμμαχο της το υδρογόνο, σύμφωνα με το Euractiv.
Η ΕΕ λαμβάνει ήδη μέτρα για την τόνωση της ζήτησης πράσινου υδρογόνου από τη ναυτιλία και την αεροπορία. Τόσο το ReFuel EU Aviation όσο και το FuelEU Maritime δίνουν εντολή να απαιτούνται μικρές ποσότητες πράσινου υδρογόνου μέχρι το 2030. Αν και οι κανονισμοί αυτοί δεν είναι επί του παρόντος αρκετά ισχυροί για την πλήρη απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές σε αυτούς τους τομείς.
Ποια μέτρα θα πρέπει να λάβουν λοιπόν οι νέοι ηγέτες της ΕΕ για την απαλλαγή της αεροπορίας και της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές;
1) Δράση για την αύξηση της παραγωγής σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, την κλιμάκωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την ενίσχυση της δυναμικότητας των ηλεκτρολυτών και την κατασκευή εγκαταστάσεων παραγωγής συνθετικών καυσίμων.
2) Πρέπει να συγκληθούν οι βασικοί ενδιαφερόμενοι φορείς από όλη την αλυσίδα εφοδιασμού για να εξασφαλιστεί μια συνεκτική προσέγγιση. Ορισμένες διαδικασίες, όπως η βιομηχανική συμμαχία για την αλυσίδα αξίας των ανανεώσιμων καυσίμων και των καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, υπάρχουν ήδη και οι ευρωβουλευτές πρέπει να συνεχίσουν να προωθούν τέτοιες διατομεακές πρωτοβουλίες, ενώ παράλληλα να πρωτοπορούν σε νέες οδούς συνεργασίας.
3) Η δημιουργία μιας ειδικής διεπιστημονικής ομάδας για τη βιώσιμη ναυτιλία και τις αερομεταφορές, θα βοηθούσε στη σύνδεση των παραγόντων του κλάδου με τους φορείς λήψης αποφάσεων σε θέματα όπως οι μεταφορές, το περιβάλλον, η απασχόληση, η περιφερειακή ανάπτυξη και η βιομηχανία.
4) Ισχυρότερη ρύθμιση για να επιβληθεί η χρήση των πράσινων καυσίμων υδρογόνου έναντι των λιγότερο βιώσιμων ανταγωνιστών. Οι βασικές τεχνολογίες θα μπορέσουν να επεκταθούν μόνο με πολιτικές που παρέχουν βεβαιότητα ζήτησης για τους παραγωγούς καυσίμων, τους κατασκευαστές πλοίων και αεροσκαφών και την ευρύτερη αλυσίδα εφοδιασμού.
5) τα κονδύλια για την έρευνα και την καινοτομία στο τρέχον και στο επερχόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο πρέπει να κατευθυνθούν προς τη βελτίωση της πράσινης τεχνολογίας και των υποδομών υδρογόνου.
Διαβάστε ακόμη