Η αναζήτηση καθαρών εναλλακτικών μορφών ενέργειας έχει φέρει το υδρογόνο στο προσκήνιο. Ενώ ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) αναγνωρίζει τις δυνατότητές του ως αντικαταστάτη των ορυκτών καυσίμων, παραμένουν σημαντικά εμπόδια πριν από την ευρεία υιοθέτησή του.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα των Financial Times, παρά την πληθώρα προτάσεων για αγωγούς υδρογόνου που διασχίζουν την Ευρώπη, μόνο ένα έργο μήκους 30 χιλιομέτρων στο Ρότερνταμ βρίσκεται ενεργά υπό κατασκευή. Αυτό το ολλανδικό λιμάνι παρουσιάζει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα για την πρωτοπορία ενός δικτύου υδρογόνου. Η μοναδική του θέση παρέχει πρόσβαση σε κρίσιμους πόρους: ανανεώσιμη ενέργεια από υπεράκτιες πηγές, εισαγόμενα φορτία υδρογόνου και ένα σύμπλεγμα διυλιστηρίων που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν το καθαρό αέριο.
Η δέσμευση της Shell να κατασκευάσει τη μεγαλύτερη μονάδα ανανεώσιμου υδρογόνου της Ευρώπης στο λιμάνι υπογραμμίζει τις δυνατότητες του Ρότερνταμ. Η εγκατάσταση αυτή, που τροφοδοτείται από υπεράκτια αιολική ενέργεια και διαθέτει έναν ισχυρό ηλεκτρολύτη, θα προμηθεύει με υδρογόνο το κοντινό διυλιστήριο Pernis της Shell. Ωστόσο, το έργο χρησιμεύει επίσης ως μικρόκοσμος των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι υποδομές υδρογόνου. Η πρόβλεψη της μελλοντικής ζήτησης υδρογόνου παραμένει ένα πολύπλοκο έργο και η ίδια η τεχνολογία βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης.
Εμπόδια και προκλήσεις στην αγορά υδρογόνου
Χωρίς να πτοείται από αυτά τα εμπόδια, ο τομέας του υδρογόνου σφύζει από δραστηριότητα. Το Συμβούλιο Υδρογόνου έχει καταγράψει πάνω από 1.400 έργα καθαρού υδρογόνου σε διάφορα στάδια σχεδιασμού, αλλά μόνο λίγα απ’ αυτά έχουν εξασφαλίσει τις απαραίτητες επενδύσεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο των 40 GW δυναμικότητας ηλεκτρολυτών έως το 2030. Ωστόσο, η τρέχουσα παγκόσμια δυναμικότητα ανέρχεται στο πενιχρό 1 GW, αναδεικνύοντας το τεράστιο κενό που πρέπει να γεφυρωθεί.
Οι εμπειρογνώμονες του κλάδου ζητούν αυξημένη κυβερνητική στήριξη για την προώθηση της ανάπτυξης έργων υδρογόνου. Αυτό περιλαμβάνει τους αγωγούς για τη μεταφορά του υδρογόνου, τις γραμμές μεταφοράς που τις συνδέουν με τους ηλεκτρολύτες και τα κρίσιμα ηλεκτρονικά ισχύος που διαχειρίζονται τη ροή της ηλεκτρικής ενέργειας. Η υπάρχουσα τεχνολογία ηλεκτρολυτών, αν και αξιόπιστη, παρουσιάζει περιορισμούς. Η εξάρτησή τους από σταθερές πηγές ενέργειας τους καθιστά λιγότερο αποδοτικούς όταν αντιμετωπίζουν τη διαλείπουσα φύση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Εταιρείες όπως η Fortescue Hydrogen Systems ερευνούν και αναπτύσσουν ενεργά νέες τεχνολογίες ηλεκτρολυτών που είναι καλύτερα προσαρμοσμένες για να αντιμετωπίσουν τις διακυμάνσεις που είναι εγγενείς στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Η οικοδόμηση μιας ισχυρής οικονομίας υδρογόνου απαιτεί μια μακροπρόθεσμη προοπτική, σύμφωνα με τη Mitsubishi Power. Υποστηρίζουν ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην επέκταση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ως αρχικός ακρογωνιαίος λίθος. Επί του παρόντος, πιστεύουν ότι η μεγιστοποίηση της ενσωμάτωσης στο δίκτυο για τις νέες μονάδες παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές είναι η πιο λογική προσέγγιση, πριν από την εκτροπή πόρων προς την τροφοδοσία ηλεκτρολυτών υδρογόνου. Ωστόσο, αναγνωρίζοντας τη δυνητική μελλοντική ζήτηση υδρογόνου, η Mitsubishi Power κατασκευάζει επίσης στρατηγικά σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο που μπορούν να μετασκευαστούν ώστε να λειτουργούν με καθαρό υδρογόνο όταν έρθει η ώρα.
Ο δρόμος προς ένα μέλλον που θα κινείται με υδρογόνο είναι γεμάτος υποσχέσεις αλλά και εμπόδια. Ενώ οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται στην ανάπτυξη υποδομών, την τεχνολογική πρόοδο και τη βελτιστοποίηση του κόστους, η σταθερή δέσμευση των κυβερνήσεων και των ηγετών του κλάδου δίνει μια ελπιδοφόρα εικόνα. Αντιμετωπίζοντας αυτά τα εμπόδια και δίνοντας προτεραιότητα στην επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, το υδρογόνο μπορεί να εξελιχθεί από μια πολλά υποσχόμενη ιδέα σε μια απτή πραγματικότητα, προωθώντας μας προς ένα καθαρότερο και πιο βιώσιμο μέλλον.
Διαβάστε ακόμη