Με ταχείς ρυθμούς υλοποιείται το πλάνο των Motor Oil και ΔΕΗ μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen για παραγωγή πράσινου υδρογόνου σε βιομηχανική κλίμακα, αρχής γενομένης από το project North-1 στο Αμύνταιο. Όπως επισημάνθηκε από στελέχη της Motor Oil, η αρχική δυναμικότητα της μονάδας θα είναι της τάξης των 50 MW, ώστε οι παραγόμενες ποσότητες του ανανεώσιμου αερίου να μπορούν να διατεθούν. Σε δεύτερη φάση, ο σχεδιασμός προβλέπεται αύξηση της δυναμικότητας στα 300 MW, καθώς εκτιμάται ότι τα επόμενα χρόνια θα διευρυνθεί η οικονομία του υδρογόνου στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στην πρώτη φάση, το πράσινο υδρογόνο που θα παράγεται από το North -1 προβλέπεται να καταναλώνεται από τη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) της ΔΕΗ που θα εγκατασταθεί στην Καρδιά και θα τροφοδοτεί το δίκτυο τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας, μετά το σβήσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων της περιοχής.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Hellenic Hydrogen, η μονάδα της Καρδιάς θα μπορεί να καταναλώνει μείγμα φυσικού αερίου – «πράσινου» υδρογόνου σε αναλογία 80%-20%, καλύπτοντας τη μισή περίπου από την αρχική δυναμικότητα του North-1, δηλαδή 20-25 MW. Δεύτερος δυνητικός «πελάτης» της North 1 είναι τα υδρογονοκίνητα οχήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις οδικές μεταφορές. Ο τρίτος τρόπος διάθεσης του πράσινου υδρογόνου που εξετάζεται είναι μέσω της έγχυσής του στο Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ «Σχεδιάζουμε δυνητικά τα πάντα, αλλά παράγουμε σε κάθε φάση όσα μπορούμε να πουλήσουμε», τόνισαν χαρακτηριστικά τα στελέχη της Motor Oil, εξηγώντας το σχέδιο ανάπτυξης του North-1, μια αρχική επένδυση της τάξης των 60-70 εκατ. ευρώ. Η Hellenic Hydrogen θα αναζητήσει ενίσχυση είτε μέσω εθνικών πόρων (π.χ. Ταμείο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης), είτε μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων (Innovation Fund, Τράπεζα Υδρογόνου), όπου πάντως παρατηρείται οξύτατος ανταγωνισμός καθώς τα πρότζεκτ που διεκδικούν χρηματοδότηση από ΕΕ είναι πολλά και οι διαθέσιμοι πόροι λίγοι. «Απαιτείται κρατική στήριξη και κίνητρα για να προχωρήσουν οι επενδύσεις στη αλυσίδα του πράσινου υδρογόνου για να είναι διαχειρίσιμοι οι κίνδυνοι και να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων», σημειώθηκε χαρακτηριστικά.
Ο βασικός σχεδιασμός της μονάδας North-1 είναι σε φάση ολοκλήρωσης, ενώ οι εκτάσεις γης όπου θα αναπτυχθεί η μονάδα έχουν εξασφαλιστεί μέσω της ΔΕΗ. Κρίσιμο στοιχείο για την ωρίμανση του project είναι ότι έχει ξεκινήσει και η διαδικασία αδειοδότησης, η οποία θα δημιουργήσει προηγούμενο καθώς πρόκειται η παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι μια νέα δραστηριότητα που αδειοδοτείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Πέρα από την δραστηριοποίηση από κοινού με τη ΔΕΗ μέσω της Hellenic Hydrogen, η Motor Oil δραστηριοποιείται και αυτόνομα στον κλάδο του υδρογόνου μέσω του ολιστικού προγράμματος Blue Med, υπό την ομπρέλα του οποίου αναπτύσσονται στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Κορίνθου μια σειρά έργων που καλύπτουν όλους τους «κρίκους» της αλυσίδας του υδρογόνου, δηλαδή την παραγωγή, την διακίνηση και τη χρήση του. Οι συνολικές επενδύσεις στο πλαίσιο του Blue Med (εξαιρουμένων αυτών για την χρήση του αερίου) εκτιμώνται στα 350 εκατ. ευρώ. Μέσω της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης των επιμέρους έργων που περιλαμβάνει η «ομπρέλα», όπως το έργο EPHYRA για την κατασκευή μονάδας πράσινου υδρογόνου δυναμικότητας 30 MW στο διυλιστήριο, το έργο ΙRIS για τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα από τη μονάδα αναμόρφωσης μεθανίου με ατμό και η κοιλάδα πράσινου υδρογόνου TRIERES στην Κόρινθο έχουν διασφαλιστεί σημαντικά κοινοτικά κονδύλια.
Είναι ενδεικτικό ότι μόνο το project IRIS έχει εξασφαλίσει κοινοτική χρηματοδότηση ύψους 127 εκατ. ευρώ που είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει διατεθεί για διυλιστήριο, όπως αναφέρθηκε. Κεντρικό ρόλο στο «οικοσύστημα» του Blue Med καταλαμβάνει το έργο EPHYRA που όπως προαναφέρθηκε αφορά στην παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου στο διυλιστήριο της Motor Oil, από μονάδα ηλεκτρόλυσης ισχύος 30 MW που προγραμματίζεται να ξεκινήσει να λειτουργεί από το 2026. Επίσης, από το 2028 θα ξεκινήσει η παραγωγή «μπλε» υδρογόνου στο διυλιστήριο (ανθρακικού αποτυπώματος μικρότερου από 80%), με «πρώτη ύλη» φυσικό αέριο και δέσμευση του CO2, μέσω του project IRIS, για το οποίο η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) προγραμματίζεται για τα μέσα του 2025, με τον χρόνο κατασκευής της μονάδας να εκτιμάται στα τρία χρόνια. Το υδρογόνο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος θα αξιοποιείται για την παραγωγή «πράσινων» συνθετικών καυσίμων (π.χ. μεθανόλη), ενώ μέρος του θα μπορεί να εγχέεται και στο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ, για να φτάνει σε τελικούς καταναλωτές.
Τέλος, ο σχεδιασμός της Motor Oil επεκτείνεται και στη χερσαία μεταφορά του υδρογόνου μέσω ειδικών βυτιοφόρων, αλλά και στην τροφοδοσία υδρογονοκίνητων οχημάτων, στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται η κατασκευή δυο ειδικών πρατηρίων. Το πρώτο «υδρογονάδικο» θα εγκατασταθεί στους Αγίους Θεοδώρους Κορίνθου και αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί στο τέλος του έτους και το δεύτερο θα κατασκευαστεί στην Ακράτα και η έναρξη λειτουργίας του προσδιορίζεται στο τέλος του 2025.
Διαβάστε ακόμη