Σημαντικά οφέλη στην αγορά θα φέρουν οι νέες λειτουργίες του Ηλεκτρονικού Μητρώου ΑΠΕ της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ),που θα τεθούν σε πλήρη εφαρμογή από τον Ιούνιο.

Οι νέες λειτουργίες παρουσιάστηκαν την Τετάρτη σε ειδική εκδήλωση της ΡΑΑΕΥ από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης ΑΠΕ και Αποθήκευσης, Ιωάννη Χαραλαμπίδη, το στέλεχος της ίδιας Διεύθυνσης, Ματίνα Λαμπράκη και τον εκπρόσωπο της εταιρείας GET που υποστηρίζει το Μητρώο Αδειοδότησης ΑΠΕ της Αρχής, Θεόδωρο Βάκκα.

Από το 2020 έχουν υποβληθεί στο Ηλεκτρονικό Μητρώο 6.000 αιτήσεις, εκ των οποίων ενεργές είναι σήμερα περί τις 5.500. Κάθε άδεια έχει υποστεί τουλάχιστον δύο τροποποιήσεις.

Όπως ανέφερε η κ. Λαμπράκη, τα πλεονεκτήματα του Ηλεκτρονικού Μητρώου είναι η διαφάνεια, η ασφάλεια, η ταχύτητα και η αξιοπιστία. Οι χρήστες συνδέονται στο Μητρώο με τους υφιστάμενους κωδικούς Taxisnet που διαθέτουν, ο έλεγχος της πληρωμής των τελών είναι αυτόματος μέσω του διατραπεζικού συστήματος ΔΙΑΣ, ενώ αυτόματα γίνεται και η ανάρτηση των Βεβαιώσεων Παραγωγού και των Αποφάσεων στη «Διαύγεια».

Με τις νέες λειτουργίες αξιοποιούνται τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, καθίσταται δυνατή η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και η αμεσότητα στην επικοινωνία, αυτοματοποιούνται τμήματα της αξιολόγησης των αιτήσεων και ταυτόχρονα μειώνεται ο διοικητικός φόρτος για τα στελέχη της ΡΑΑΕΥ αλλά και τους επενδυτές, ενώ επιταχύνεται η η διεκπεραίωση των αιτημάτων.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το χρονοδιάγραμμα της εφαρμογής των νέων λειτουργιών, στον προσεχή κύκλο υποβολής αιτήσεων (1 – 10 Ιουνίου) θα γίνεται δεκτή μόνο η υποβολή αιτημάτων εντός κύκλου αποκλειστικά μέσω του Ηλεκτρονικού Μητρώου, ενώ από τις 11 Ιουνίου θα υποβάλλονται όλα τα αιτήματα αποκλειστικά μέσω του Μητρώου.

Μελλοντικά, ο στόχος της ΡΑΑΕΥ είναι να ενταχθούν και άλλα αιτήματα, όπως για παράδειγμα οι ανακλήσεις (αδειών και εγγυητικών επιστολών), τα δελτία προόδου και να υλοποιηθεί η περαιτέρω αυτοματοποίηση των διαδικασιών. Μεσοπρόθεσμα, το ζητούμενο είναι να επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα με το Πληροφοριακό Σύστημα Έργων ΑΠΕ (ΠΣΑΠΕ), η υπηρεσία μίας στάσης που θεσμοθετήθηκε το 2022, ώστε αυτό να καταστεί ένα σύστημα από το οποίο θα ξεκινά και θα ολοκληρώνεται η αδειοδοτική διαδικασία.

Οι κυριότερες αλλαγές

Μέχρι σήμερα, οι αιτήσεις που υποβάλλονται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο αφορούν στην έκδοση αδειών βεβαίωσης παραγωγού, αδειών αποθήκευσης και βεβαιώσεων καταχώρισης πολυγώνου εξαιρούμενων σταθμών. Τους τελευταίους μήνες, υποβάλλονται και οι εντός κύκλου τροποποιήσεις των αδειών αποθήκευσης. Οι υπόλοιπες αιτήσεις τροποποίησης υποβάλλονται έως σήμερα στην ηλεκτρονική διεύθυνση και στο κεντρικό Πρωτόκολλο της ρυθμιστικής αρχής Στο εξής, το σύνολο των τροποποιήσεων θα κατατίθενται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο, όπως επίσης τα εντός και εκτός κύκλου αιτήματα.

Σε ό,τι αφορά την πληρωμή των τελών αδειοδότησης, πλέον θα γίνεται μόνο μέσω του ειδικού κωδικού (RF) που θα εκδίδεται από το Μητρώο και όχι απευθείας στον τραπεζικό λογαριασμό της ΡΑΑΕΥ ή τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ. Οι επενδυτές υποχρεώνονται επίσης να καταβάλλουν εφάπαξ το τέλος έκδοσης βεβαίωσης και όχι σε δύο δόσεις όπως μέχρι σήμερα.

Για τους εξαιρούμενους σταθμούς, δίνεται πλέον η δυνατότητα υποβολής και των αιτημάτων τροποποίησης και όχι μόνο των βεβαιώσεων.

Συνοπτικά, ο τρόπος υποβολής αιτήσεων αλλάζει, χωρίς ωστόσο να απαιτείται η προσκόμιση διαφορετικών δικαιολογητικών σε σχέση με τα ισχύοντα, μειώνονται τα συμπληρωματικά έγγραφα, ενώ οι αιτήσεις θα γίνονται με έτοιμες φόρμες στις οποίες θα συμπληρώνονται τα στοιχεία.

Η κυριότερη αλλαγή είναι ότι πλέον ο αντίκλητος κάθε εταιρείας θα έχει το δικαίωμα να υποβάλλει και αίτημα τροποποίησης, αφού προηγουμένως ο διαχειριστής της εταιρείας επιβεβαιώσει τα στοιχεία του αντίκλητου στο Μητρώο. Το δικαίωμα αυτό αφορά μόνο στην άδεια που έχει υποβάλει ο εν λόγω αντίκλητος. Επίσης, για να ολοκληρωθεί μια μεταβίβαση άδειας, θα πρέπει πριν ο αγοραστής να έχει εγγραφεί στο Μητρώο.

Σε ό,τι αφορά τέλος, την εγγυητική επιστολή, σημειώνεται ότι η υποβολή του αντίγραφου της στο Ηλεκτρονικό Μητρώο δεν απαλλάσσει την υποχρέωση προσκόμισης και του σώματος της Επιστολής σε φυσική μορφή εντός προθεσμίας 5 ημερών από την υποβολή της αίτησης.

Διαβάστε ακόμη