Ειδική αναφορά κάνει σήμερα (21.05.24) η ναυαρχίδα του γερμανικού οικονομικού τύπου, Handelsblatt, στην ενεργειακή αγορά της Ελλάδας.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ελλάδα σημειώνει μεγάλη πρόοδο στην ενεργειακή μετάβαση. Το περασμένο καλοκαίρι, η χώρα κατάφερε να καλύψει την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας των κατοίκων της εξ ολοκλήρου με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για αρκετές ημέρες.
Άλλα έθνη μπορεί να βλέπουν με λίγη ζήλια αυτό το επίπεδο επίτευξης στόχων. Ωστόσο, η ξαφνική αύξηση της ποσότητας της πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας προκαλεί επίσης προβλήματα στην καθημερινή ζωή στην Ελλάδα.
Οι μονάδες παραγωγής ηλιακής και αιολικής ενέργειας πρέπει όλο και περισσότερο να απενεργοποιούνται για ώρες κάθε φορά, επειδή δεν υπάρχει αρκετή ζήτηση. Το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσε τότε να γίνει ασταθές. Στη χειρότερη περίπτωση, υπάρχει κίνδυνος για μεγάλης κλίμακας διακοπές ρεύματος – τα λεγόμενα μπλακ άουτ.
Για να το αντιμετωπίσει αυτό, η κυβέρνηση θέλει να κάνει την κατανάλωση το μεσημέρι πιο ελκυστική. Τότε είναι που η ζήτηση είναι συνήθως χαμηλή, αλλά η προσφορά είναι ιδιαίτερα υψηλή λόγω του μεγάλου αριθμού φωτοβολταϊκών συστημάτων.
Φθηνή νυχτερινή ηλεκτρική ενέργεια στη μέση της ημέρας
Με μαζικές διακοπές ρεύματος απειλήθηκε πρόσφατα η Ελλάδα κατά τη διάρκεια των εορτασμών του Ορθόδοξου Πάσχα, την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου, καθώς η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε απότομα στις μη εργάσιμες αργίες. Ταυτόχρονα, τα φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα παρήγαγαν πολλή ενέργεια λόγω του ηλιόλουστου και θυελλώδους καιρού.
Ο διαχειριστής του δικτύου IPTO αναγκάστηκε να αποσυνδέσει για πρώτη φορά όλα τα φωτοβολταϊκά και αιολικά συστήματα από το δίκτυο για αρκετές ώρες, προκειμένου να αποτρέψει ένα επικείμενο μπλακ άουτ.
Σύμφωνα με μια νέα απαίτηση της ΕΕ, το ελληνικό Υπουργείο Ενέργειας θέλει τώρα να δώσει τη δυνατότητα στους τελικούς καταναλωτές να αγοράζουν φθηνότερη νυχτερινή ηλεκτρική ενέργεια και κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Η νυχτερινή ηλεκτρική ενέργεια είναι περίπου 20% φθηνότερη από την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Το φθηνότερο τιμολόγιο ισχύει επί του παρόντος από τις 11 μ.μ. έως τις 7 π.μ. Στο μέλλον, το φθηνότερο νυχτερινό ρεύμα θα είναι πλέον διαθέσιμο και κατά τη διάρκεια της ημέρας μεταξύ 11 π.μ. και 4 μ.μ. Μια σχετική ρύθμιση βρίσκεται ήδη στα σκαριά.
Το Υπουργείο Ενέργειας εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα κρατικής επιδότησης για την αγορά έξυπνων οικιακών συσκευών. Αυτό θα επιτρέψει στους καταναλωτές να ενεργοποιούν το πλυντήριο ρούχων ή το πλυντήριο πιάτων από το χώρο εργασίας τους χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή, προκειμένου να επωφεληθούν από φθηνότερα τιμολόγια. Τα ιδιωτικά νοικοκυριά αντιπροσωπεύουν περίπου το 65% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα.
Ελληνική ηλιακή ενέργεια για τη Γερμανία
Όποιος παράγει τόσο πολύ θα μπορούσε επίσης να εξάγει το πλεόνασμα πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας σε γειτονικές χώρες όπως η Βουλγαρία ή η Βόρεια Μακεδονία. Αλλά εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη επέκτασης του δικτύου. Στο πλαίσιο ενός δεκαετούς προγράμματος, ο ΑΔΜΗΕ θέλει να επεκτείνει τη δυναμικότητα του ελληνικού ηλεκτρικού δικτύου από τα 18 γιγαβάτ που είναι σήμερα στα 29 γιγαβάτ μέχρι το 2030.
Η Ελλάδα χρειάζεται επίσης περισσότερη αποθηκευτική ικανότητα για την εξισορρόπηση της προσφοράς και της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο κατασκευαστικός και ενεργειακός όμιλος ΤΕΡΝΑ κατασκευάζει επί του παρόντος το μεγαλύτερο εργοστάσιο αντλησιοταμίευσης της χώρας κοντά στην Αμφιλοχία στην κεντρική Ελλάδα με κόστος περίπου 650 εκατ. ευρώ. Θα έχει αποθηκευτική ικανότητα 730 μεγαβάτ (MW) και θα μπορεί να απελευθερώνει 680 MW στο δίκτυο.
Το εργοστάσιο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το επόμενο έτος. Το Υπουργείο Ενέργειας σχεδιάζει επίσης να εξοπλίσει τα μεμονωμένα φωτοβολταϊκά πάρκα με συστήματα αποθήκευσης μπαταριών. Αυτές οι αποθήκες θα χρησιμοποιηθούν για την προσαρμογή της τροφοδότησης στη ζήτηση.
Μακροπρόθεσμα, η Ελλάδα θέλει επίσης να εξάγει πράσινη ηλεκτρική ενέργεια στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Ένας αυτοκινητόδρομος ηλεκτρικής ενέργειας πρόκειται να μεταφέρει την ηλεκτρική ενέργεια μέσω των Βαλκανίων στην Αυστρία και τη Γερμανία. Ωστόσο, θα χρειαστεί πιθανώς άλλη μια δεκαετία μέχρι να ολοκληρωθεί αυτός ο αυτοκινητόδρομος.
Διαβάστε ακόμη