Η Νορβηγία και η Γερμανία έχουν ανανεώσει τη δέσμευσή τους για την ιδέα ενός αγωγού υδρογόνου, αλλά η νορβηγική κρατική εταιρεία Equinor αναμένει ότι η σύνδεση θα έρθει σε ένα δευτερεύον στάδιο ανάπτυξης, καθώς επικεντρώνεται στην παραγωγή υδρογόνου στην ηπειρωτική Ευρώπη ως πρώτο βήμα, σύμφωνα με το www.argusmedia.com.
Η Equinor σχεδιάζει να λάβει την τελική επενδυτική απόφαση στα τέλη του 2025 για το εργοστάσιο υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα Eemshaven στην Ολλανδία, δυναμικότητας 210.000 τόνων ετησίως, δήλωσε ο διευθυντής της εταιρείας για το H2 Βορειοδυτικής Ευρώπης, Χένρικ Σόλγκααρντ Άντερσεν, στο συνέδριο Hydrogen and Fuel Cells στο Ανόβερο.
Η Equinor ελπίζει ότι το έργο θα προμηθεύσει τους Γερμανούς αγοραστές που συμμετέχουν στις δημοπρασίες της χώρας για τα συμβόλαια για τις διαφορές άνθρακα (CfD), τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τη μεγάλη βιομηχανία να απαλλαγεί από τις ανθρακούχες εκπομπές, δήλωσε ο Άντερσεν. Η Equinor έχει εισέλθει στην τελική φάση των μελετών για τη μονάδα.
Η εγκατάσταση θα αναμορφώνει το φυσικό αέριο από τη νορβηγική υπεράκτια περιοχή σε υδρογόνο με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS). Η ανάληψη αυτής της δραστηριότητας στην Ολλανδία σημαίνει ότι οι υπάρχοντες αγωγοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από τη Νορβηγία, αντί να χρειαστεί να κατασκευαστούν νέες συνδέσεις. Σύμφωνα με τον Άντερσεν, η Equinor θεωρεί αυτό το έργο ως το πιο ώριμο έργο υδρογόνου, ακολουθούμενο από ένα έργο κοντά στο γερμανικό λιμάνι του Ροστόκ και ένα έργο κοντά στη Γάνδη στο Βέλγιο.
Αυτά τα «τοπικά ευρωπαϊκά έργα» έχουν σχεδιαστεί για την πρώιμη ανάπτυξη της αγοράς και «θα είναι το πρώτο βήμα», τόνισε. Η Equinor αναμένει να ξεκινήσει μεγάλης κλίμακας παραγωγή υδρογόνου στη Νορβηγία με εξαγωγές μέσω αγωγών στην ηπειρωτική χώρα μόνο όταν υπάρξει αρκετά μεγάλη αγορά, είπε.
Η Equinor στις αρχές του 2023 ανακοίνωσε ένα σχέδιο για την προμήθεια υδρογόνου από τη Νορβηγία στη γερμανική εταιρεία κοινής ωφέλειας RWE για χρήση σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Αλλά το Βερολίνο έχει αλλάξει τα σχέδιά του για την ενέργεια από υδρογόνο μερικές φορές από τότε. Φιλοδοξεί επίσης να χρησιμοποιήσει το υδρογόνο σε τομείς όπως ο χάλυβας, αλλά οι εταιρείες δεν έχουν λάβει ακόμη σταθερές επενδυτικές αποφάσεις, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με το πόση ζήτηση υδρογόνου θα υλοποιηθεί και πότε.
Μια κοινή κυβερνητική ομάδα εργασίας που ασχολείται με έναν νορβηγικό-γερμανικό αγωγό έχει εντοπίσει τα πρώτα ρυθμιστικά εμπόδια που πρέπει να αντιμετωπιστούν, και οι ιδιωτικές εταιρείες υποδομών θα συνεχίσουν να μελετούν την υλικοτεχνική υποδομή, σύμφωνα με ανακοίνωση από το Όσλο και το Βερολίνο. Αυτό θα βασιστεί στη θετική μελέτη σκοπιμότητας του περασμένου έτους.
Ο γερμανικός διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου Gascade, ο οποίος αναπτύσσει τη σύνδεση του αγωγού AquaDuctus της Βόρειας Θάλασσας με τη Γερμανία, και ο νορβηγικός κρατικός διαχειριστής Gassco που αναπτύσσει τη νορβηγική πλευρά, στοχεύουν στην ημερομηνία έναρξης λειτουργίας το 2030, όπως επιβεβαίωσαν οι εταιρείες αυτή την εβδομάδα. Η Gascade έχει προτείνει έναν αγωγό ανοικτής πρόσβασης που θα μπορεί να συγκεντρώνει τις εξαγωγές υδρογόνου από την Αγγλία, τη Σκωτία, τη Νορβηγία, τη Δανία και τα αιολικά πάρκα της Βόρειας Θάλασσας.