Δράσεις για να αποφευχθεί η κερδοσκοπία αλλά και η ασάφεια στο πεδίο των αδειοδοτήσεων ζητεί η Eurelectric απευθυνόμενη στην Κομισιόν, ενόψει της έκδοσης των σχετικών Κατευθυντήριων Γραμμών για τη γρήγορη αδειοδότηση έργων ΑΠΕ σε προκαθορισμένες περιοχές
Ο χωροταξικός σχεδιασμός καθίσταται πιο απαιτητικός από ποτέ, αφού ο ο κορεσμός του δικτύου, αποτελεί τη βασική αιτία συμφόρησης που παραγκωνίζει την προσθήκη νέας δυναμικότητας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Όπως σημειώνει η Eurelectric -η οποία εκπροσωπεί τις μεγάλες εταιρείες ενέργειας της Ευρώπης, με επικεφαλής τον Γιώργο Στάσση- σε πλαίσιο που καταθέτει προς την Κομισιόν- πρέπει να διασφαλιστούν οι επενδυτές έναντι πιθανής κερδοσκοπίας, αφού η πρόσβαση στη γη επηρεάζει κατά κόρον το κόστος των ΑΠΕ.
Το εγχείρημα «θα φέρει καρπούς» μόνο εφόσον η επίσπευση των διαδικασιών αδειοδότησης σε περιοχές εκτός των fast track ζωνών αφορούν όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ.
Οι Κατευθυντήριες Γραμμές από την Κομισιόν προβλέπεται να εκδοθούν ένεκα της τελευταίας οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (RED III), που στοχεύει στην επιτάχυνση της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ εντός και εκτός προκαθορισμένων ζωνών, προκειμένου να επιτευχθεί ο τριπλασιασμός του δυναμικού των ΑΠΕ έως το 2030 και ο δεκαπλασιασμός τους ως το 2040.
Οι θέσεις της Eurelectric που εμπεριέχονται σε επιστολή της προς την Κομισιόν επικεντρώνονται σε πέντε σημεία, προκειμένου η εφαρμογή του νέου μέτρου να μη διαταράξει την ομαλή ανάπτυξη του όλου συστήματος.
Συγκεκριμένα η Εurelectric καταθέτει ότι οι Κατευθυντήριες Γραμμές της Κομισιόν θα πρέπει να διασφαλίζουν τα εξής:
1. Η αδειοδότηση να επιταχυνθεί εντός και εκτός περιοχών ταχείας ανάπτυξης έργων ΑΠΕ. Ο προσδιορισμός των περιοχών αυτών δεν πρέπει να οδηγεί σε συμφόρηση τα έργα που θα κατασκευαστούν εκτός αυτών. Το δυναμικό παραγωγής πράσινης ενέργειας που αναπτύσσεται σε χερσαίες και υδάτινες περιοχές που έχουν ήδη χαρτογραφηθεί σύμφωνα με το άρθρο 15β του κανονισμού είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα και δεν πρέπει να παραμεληθεί η επιτάχυνση της αδειοδότησης και στις περιοχές αυτές.
• Τα δίκτυα και οι ανάγκες αποθήκευσης. Ο κορεσμός του δικτύου είναι ένα από τις κύριες αιτίες συμφόρησης, που εμποδίζει την προσθήκη νέας δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ήδη έχει ως αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις σε νέα έργα. Οι αρμόδιες αρχές πρέπει να αξιοποιήσουν το άρθρο 15ε του Κανονισμού που αναφέρεται σε «περιοχές για πλέγμα και υποδομή αποθήκευσης» προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιόπιστη ενοποίηση του συστήματος. Οι δυνατότητες των υποδομών θα πρέπει να εξετάζονται, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή διαδικασία σύνδεσης όταν οι νέες μονάδες ΑΠΕ θα είναι έτοιμες να τεθούν σε λειτουργία. Το δίκτυο πρέπει να είναι σε θέση να αναπτυχθεί όπου χρειάζεται, χωρίς ο προσδιορισμός των ζωνών ταχείας αδειοδότησης να περιορίζει τον σχεδιασμό της ανάπτυξης του δικτύου.
• Δεν θα πρέπει να υπάρχουν απαγορευμένες περιοχές. Οι Κατευθυντήριες Οδηγίες θα πρέπει να αποθαρρύνουν τα κράτη μέλη να ορίσουν απαγορευμένες περιοχές. Η χαρτογράφηση των περιοχών ταχείας ανάπτυξης θα πρέπει να επικεντρωθεί σε μια θετική προσέγγιση για την επιτάχυνση των διαδικασιών όπου είναι ευνοϊκότερες οι περιβαλλοντικές συνθήκες και όχι στον αποκλεισμό περιοχών , πράγμα που θα περιόριζε αντιπαραγωγικά την επέκταση των ΑΠΕ .
• Η χαρτογράφηση δεν θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη μόνο τις ανάγκες για ΑΠΕ και υποδομές ως το 2030, αλλά να είναι μια προοδευτική άσκηση με χρονικούς ορίζοντες το 2040 και το 2050 σε ευθυγράμμιση με τα εθνικά ΕΣΕΚ των χωρών μελών. Γι’ αυτό το λόγο, οι αρχές σχεδιασμού θα πρέπει να συνεργαστούν με τους φορείς των ΑΠΕ, των δικτύων κ.λπ.
• Να εξεταστούν οι υφιστάμενες χαρτογραφημένες περιοχές, οι διαδικασίες χαρτογράφησης καθώς και οι τρέχουσες διαδικασίες αδειοδότησης: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να θεωρήσει ότι η ανάπτυξη Κατευθυντήριων Γραμμών για την εφαρμογή του RED III πραγματοποιείται παράλληλα με την εθνική νομοθεσία εφαρμογής. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τα υπάρχοντα μέσα σχεδιασμού προκειμένου να διευκολυνθεί η ταχεία και ομαλότερη δυνατή εφαρμογή του RED III. Επιπλέον, η δημιουργία περιοχών επιτάχυνσης δεν θα πρέπει να επιβραδύνει τις υφιστάμενες διαδικασίες αδειοδότησης.