Στις αρχές Φεβρουαρίου κλιμάκιο της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) και εκπρόσωποι άλλων ενεργειακών φορέων και οργανισμών επισκέφθηκαν τη Νορβηγία στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών στον κλάδο των υπεράκτιων αιολικών. Την ΕΔΕΥΕΠ εκπροσώπησαν η σύμβουλος ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, Φλώρα Καραθανάση και ο Κωνσταντίνος Τζιμέας, Senior Exploration Advisor.
«Είναι πραγματικά εντυπωσιακές οι ομοιότητες μεταξύ Νορβηγίας και Ελλάδας σε ό,τι αφορά την εκμετάλλευση του αιολικού δυναμικού, αλλά και τις ευκαιρίες και προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας. Ως χώρα, βρισκόμαστε εκεί που ήταν η Νορβηγία όταν ξεκίνησε την υλοποίηση της στρατηγικής του ενεργειακού μετασχηματισμού της. Κι ένας τρόπος για να ξεκλειδώσει η Ελλάδα το πολλά υποσχόμενο ενεργειακό δυναμικό της έγκειται στη δημιουργία κατάλληλων διαύλων επικοινωνίας με θεσμούς που κατέχουν εκτεταμένη εμπειρία στην ενεργειακή διαφοροποίηση και μετάβαση», δήλωσε στο energygame.gr η κ. Καραθανάση.
«Ήταν εξαιρετικά σημαντικές και ενδιαφέρουσες οι συναντήσεις και συνομιλίες μας με εκπροσώπους της νορβηγικής Διεύθυνσης Υδάτινων και Ενεργειακών Πόρων, υπηρεσίας με αρμοδιότητες που συμπίπτουν με αυτές της ΕΔΕΥΕΠ, η οποία ανέδειξε τις κοινές προκλήσεις κατά τον εντοπισμό κατάλληλων θαλάσσιων περιοχών για την ανάπτυξη έργων ΥΑΠ, αλλά και τους βέλτιστους τρόπους αντιμετώπισης των προκλήσεων αυτών», πρόσθεσε.
Η Νορβηγία είναι πρωτοπόρος στην πράσινη ενέργεια και, ειδικότερα, στα υπεράκτια αιολικά. Στο Haugesund στη Βόρεια Θάλασσα, μάλιστα, το οποίο και επισκέφθηκε η ελληνική αποστολή στο πλαίσιο αυτού του ταξιδιού, εγκαταστάθηκε το 2009 και η πρώτη στον κόσμο πλωτή αιολική ανεμογεννήτρια που συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι και σήμερα. Η Νορβηγία πρωτοπορεί στην πρόβλεψη και προετοιμασία για την ανάπτυξη και εφαρμογή νέων βιομηχανιών στον ενεργειακό τομέα, διατηρώντας παράλληλα και αναπτύσσοντας τις υφιστάμενες υποδομές ώστε να είναι συμβατές με τις τεχνολογικές εξελίξεις που παρουσιάζουν οι νέες βιομηχανίες,
Η στρατηγική αυτή δημιουργεί ευκαιρίες για τις νορβηγικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους τομείς παραγωγής, εξυπηρέτησης και καινοτομίας αυτών των νέων τεχνολογιών – στο να μεταφέρουν δηλαδή την εμπειρογνωμοσύνη τους σε άλλες αναδυόμενες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η ελληνική για παράδειγμα, όπου θα δημιουργηθούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης και όπου θα χρειαστούν εξειδικευμένες υπηρεσίες.
Αλλά και εκείνοι από πλευράς τους αναζητούν συνεργασίες, εκμεταλλευόμενοι την τεχνογνωσία άλλων χωρών. Αυτήν ακριβώς την νορβηγική τεχνογνωσία θέλει η ΕΔΕΥΕΠ να μελετήσει και να μεταφέρει στη χώρα μας. Ένας τρόπος για να ξεκλειδώσει η Ελλάδα το πολλά υποσχόμενο ενεργειακό δυναμικό της έγκειται στη δημιουργία κατάλληλων διαύλων επικοινωνίας με θεσμούς που κατέχουν εκτεταμένη εμπειρία στην ενεργειακή διαφοροποίηση και μετάβαση.
Στο πλαίσιο του ταξιδιού της ΕΔΕΥΕΠ και των υπολοίπων ενεργειακών φορέων στη Νορβηγία πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στο Όσλο, το Haugesund, το Stavanger και το Trondheim. Έγιναν συναντήσεις με εκπροσώπους του νορβηγικού Υπουργείου Ενέργειας και της Διεύθυνσης Υδάτινων και Ενεργειακών Πόρων, οργανισμού με αρμοδιότητες αντίστοιχες της ΕΔΕΥΕΠ στη Νορβηγία, καθώς και της λιμενικής αρχής του Karmsund και της Marine Energy Test Centre (METCentre).
Η ελληνική αποστολή παρακολούθησε παρουσιάσεις για το νομικό, κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που λειτουργεί στη χώρα, τα χρηματοοικονομικά/φορολογικά κίνητρα που παρέχει η νορβηγική κυβέρνηση, και τις δράσεις για την προώθηση πρωτοβουλιών πράσινης ενέργειας.
Πραγματοποιήθηκαν επίσης επισκέψεις σε εγκαταστάσεις: στο ναυπηγείο της νορβηγικής εταιρείας Aibel στο Haugesund, όπου η αποστολή ξεναγήθηκε στο άνω τμήμα του υπό κατασκευή υπεράκτιου υποσταθμού για το DoggerBank B που αποτελεί τμήμα του μεγαλύτερου υπεράκτιου αιολικού πάρκου στον κόσμο, στη Βόρεια Θάλασσα, καθώς και στο εργαστήριο Ocean Basin του SINTEF στο Trondheim, όπου πραγματοποιούνται δοκιμές για θαλάσσιες κατασκευές και επιχειρήσεις σε κατάλληλα εξοπλισμένη δεξαμενή ρυμούλκησης, στην οποία διεξάγονται πειράματα για τη διερεύνηση της υδροδυναμικής απόδοσης των πλοίων, ενώ στη σήραγγα σπηλαίωσης διερευνάται η υδροδυναμική απόδοση διαφόρων τύπων γάστρας πλοίου, προωστήρων και άλλων υδροδυναμικών αντικειμένων.